.000 bestanden

Algemene discussies over de simulator.

Moderator: senjer

Post Reply
User avatar
existance588
Posts: 12
Joined: 21 Jan 2021, 09:58
Location: Netherlands
Contact:

.000 bestanden

Post by existance588 »

Hoi!

Ik heb de laatste tijd geprobeerd om een .000 bestand (bijvoorbeeld simvliet.000 in de Metro Simulator map) te bewerken en te kijken of ik het misschien iets ervan kan bewerken, maar de huidige tools op internet bieden daarvoor weinig mogelijkheid. Ik heb geprobeerd om het ook naar HEX om te zetten en te kijken of ik daar wijzer uit kon worden, maar tevergeefs.
Weet iemand misschien hoe ik dit toch kan doen?

Alvast bedankt.
Owner of the Game- / Trainchannel Mrcld YouTube channel

Join the unofficial metro simulator beta discord group here: https://discord.gg/ZcguxKA2xg
User avatar
RotterdamMetroLover
Posts: 726
Joined: 23 Jan 2017, 15:21
Location: Somewhere in this blue world.

Re: .000 bestanden

Post by RotterdamMetroLover »

Dit soort bestaanden kan je niet bewerken.
remy
Posts: 101
Joined: 07 Oct 2015, 11:05

Re: .000 bestanden

Post by remy »

Bewerken zal lastig worden, maar begin eens met uitpakken, en kies een klein bestand voor de overzichtelijkheid, de locomotief bijvoorbeeld. Met de Hex editor zie je als het goed is verschillende bestanden gescheiden door een stukje nullbyte padding. Bijvoorbeeld PNG, of direct al xml. Schrijf een klein C++ programma, of in je favoriete programmeertaal, wat de aaneengesloten nullbytes afloopt en daarna, tot de volgende sequentie nullbytes, de inhoud in losse files zet. Je kunt libmagic gebruiken om de file types te achterhalen.

Verder op het forum geeft Sjoerd af en toe wat uitleg over welke bestanden er ingepakt worden, bijvoorbeeld DirectX files.

Nu zijn er volgens mij nog wat extra dingen aan het begin van de file, offsets of informatie, maar zover heb ik niet gekeken.

Na het uitpakken kun je proberen weer in te pakken, als de offsets niet veranderen, of je genoeg padding ertussen stopt, zou dat moeten werken. (Mits er geen andere zaken zoals tellers in zitten). Let wel, dat is een gokje, ik heb verder geen verstand van het bestandsformaat, alleen naar de structuur gekeken in een Hex editor.
User avatar
Michiel
Site Admin
Posts: 2469
Joined: 11 Sep 2011, 13:32

Re: .000 bestanden

Post by Michiel »

Deze bestanden zijn niet uit te pakken als een zip omdat bestandsnamen alleen als hash opgeslagen worden. Je kunt vanuit de .000 dus niet meer achterhalen wat de originele bestandsnaam was. Als je het zou uitpakken (zou niet heel ingewikkeld moeten zijn om uit te vinden overigens) zou je dus allerlei bestanden met namen als 5a13379d0d09bab4 krijgen.
User avatar
existance588
Posts: 12
Joined: 21 Jan 2021, 09:58
Location: Netherlands
Contact:

Re: .000 bestanden

Post by existance588 »

Michiel wrote: 17 Feb 2022, 07:22 Deze bestanden zijn niet uit te pakken als een zip omdat bestandsnamen alleen als hash opgeslagen worden. Je kunt vanuit de .000 dus niet meer achterhalen wat de originele bestandsnaam was. Als je het zou uitpakken (zou niet heel ingewikkeld moeten zijn om uit te vinden overigens) zou je dus allerlei bestanden met namen als 5a13379d0d09bab4 krijgen.
Ah, oké. Bedankt!
Owner of the Game- / Trainchannel Mrcld YouTube channel

Join the unofficial metro simulator beta discord group here: https://discord.gg/ZcguxKA2xg
Post Reply