Het waren ook beide vrij bijzondere emplacementen, het zijspoor van Poortugaal bestond uit drie secties waarvan de middelste sectie niet rechtstreeks bereikbaar was vanaf de hoofdbaan, en Aveling had twee zijsporen die slechts op één hoofdspoor aansluiting gaven:
Zijsporen bij de Aveling zullen waarschijnlijk bedoeld zijn geweest voor spitsritten toen Zalmplaat nog eindpunt was, waarvoor de sporen bij Poortugaal bedoeld waren weet ik niet.
Waarschijnlijk een kwestie van "niet meer nodig".... En dan halen ze het weg omdat je anders geld moet blijven uitgeven aan onderhoud. Zeker omdat wissels in storing kunnen raken en de puntstukken daarvan ook zorgen voor meer wielslijtage van passerende metro's.
Het is in ieder geval een hele tijd terug verwijderd, want in Youtube filmpjes van december 2011 (https://youtu.be/AAf09mk72zQ?t=114) was het spoor al weg.
Sjoerd wrote: ↑11 Mar 2021, 09:07Het is in ieder geval een hele tijd terug verwijderd, want in Youtube filmpjes van december 2011 (https://youtu.be/AAf09mk72zQ?t=114) was het spoor al weg.
Ach ja, de periode direct voor 2011 is nog recent, het is zelfs langer terug verwijderd dan je misschien echt denkt, het is namelijk alweer 40 jaar geleden dat men die sporen overbodige luxe vond
Aveling is kort na opening van de Beneluxlijn omgebouwd (2004 dacht ik) maar zijsporen waren geloof ik al eerder buiten dienst gesteld. Poortugaal is al veel eerder gesaneerd inderdaad, op sporenplannen uit de jaren '90 kwam het al niet meer voor.