De belangrijkste vernieuwing is op lijn M2, maar er zijn aanpassingen op alle lijnen gedaan;
Lijn M1
-> De wisselstraat bij het eindpunt Molenwijk is vernieuwd, om meer gelijktijdige rijwegen mogelijk te maken.
-> De spoorbrug bij Rijnwoude Dorp is voorzien van bovenleiding.
Lijn M2
-> De wisselstraat bij het eindpunt Monument is vernieuwd, om meer gelijktijdige rijwegen mogelijk te maken.
-> Lijn M2 wordt doorgetrokken vanaf het Centraal Station naar Transferium Rijndijk; een nieuw traject met 3 ondergrondse en 2 bovengrondse stations.
-> Door de uitbreiding vervalt de koppeling met lijn M3.
-> De basisfrequentie gaat omhoog van elke 10 minuten naar elke 7,5 minuten.
Lijn M3
-> De route wordt verlegd; lijn M2 rijdt voortaan via Nationale Opera (ipv via Garenmarkt) naar het Centraal Station.
-> De koppeling met lijn M2 vervalt.
-> De basisfrequentie gaat omhoog van elke 10 minuten naar elke 7,5 minuten.
Lijn M4
-> Station 's Gravendijk is geopend, en is nu een reguliere halte. Hierdoor moest de rijtijd iets verruimd worden (ten koste van de keertijd op
Rijndam Airport), waardoor lijn M4 er een vierde dienstwagen bij moest krijgen (bij gelijkblijvende frequentie).
Museumlijn
-> Er is ZUB geïnstalleerd (functioneel naast de ATB), zodat ook de RSG2 op de museumlijn kan rijden.
Algemeen
-> De houten dwarsliggers zijn vervangen door betonnen dwarsliggers; het type is afhankelijk van de locatie (de sneltram trajecten hebben andere
dwarsliggers dan de RandstadRail trajecten).
-> De werkplaats van depot Molenwijk is vervangen door een groter gebouw.
![Image](https://s26.postimg.cc/5coos0fnt/Rijndam_Metrokaart_3.png)
Bijlage bij deze post: een update voor de Rijndam 2016 activiteit "Sneltram Extra (Bursa)"; hier zat nog een fout in (je wordt in de verkeerde metro gezet). Deze update bevat een gecorrigeerd ACT-bestand.