Vernieuwde versie van zelf een activity maken

Algemene discussies over de simulator.

Moderator: senjer

Post Reply
Ovdenbosch
Posts: 9
Joined: 17 Aug 2016, 10:26

Vernieuwde versie van zelf een activity maken

Post by Ovdenbosch »

Beste mensen,
Ik had eventjes de volgende vraag, Kan iemand mij helpen door mij uit te leggen hoe je een Activity maakt in beta 3.15?
Op het forum had ik een soort van format gevonden met de uitleg hoe je er één zelf kunt bouwen in oudere versie's.
Wat ik zou willen klinkt vrij makkelijk maar dat is het voor mij dus niet.
Ik wil een Activity schrijven waarin er 1 trein rijdt tussen Simvliet Centrum en Oostpark in de Map Simvliet1982.
Dat is eigenlijk alles.

Ik ben al zover gekomen ;)

<activity name="Test Lijn C" mappack="Simvliet" mapfile="simvliet1982.map" time="11:55:00">
<playerduty title="Middagdienst" starttime="11:57:30" endtime="18:37:30">
<duty startpos="SVC" starttime="12:00:00" endpos="OPK" endtime="12:17:30">
<line1>Drive train 1992CO</line1>
</duty>
<duty startpos="OPK" starttime="12:20:00" endpos="SVC" endtime="12:37:30">
<line1>Drive train 1992OC</line1>
</duty>
<duty startpos="SVC" starttime="12:40:00" endpos="OPK" endtime="12:57:30">
<line1>Drive train 1992CO</line1>
</duty>
<duty startpos="OPK" starttime="13:00:00" endpos="SVC" endtime="13:17:30">
<line1>Drive train 1992OC</line1>
</duty>
</playerduty>

<controldata system="0" pack="Simvliet1982" file="Routes.ctd">
<train code="199">
<duty code="199-2" number="199#CO" route="C-CO" time="12:00:30" ai="true"/>
<duty code="199-2" number="199#OC" route="C-OC" time="12:20:00" ai="true"/>
<duty code="199-2" number="199#CO" route="C-CO" time="12:40:00" ai="true"/>
<duty code="199-2" number="199#OC" route="C-OC" time="13:00:00" ai="true"/>
</train>

<yard pack="Simvliet" file="bpk.cty" departures="auto" arrivals="auto">
<shedule name="day" time="05:00:00" autodepartures="06:00:00" autoarrivals="18:00:00">

</shedule>
</yard>

<yard pack="Simvliet" file="opk.cty" departures="auto" arrivals="auto">
<shedule name="evening" time="15:00:00" autodepartures="15:15:00" autoarrivals="17:30:00">
</shedule>
</yard>


<trainnumber old="F10001" new="1992CO" timetable="199"/>
</controldata>


<consist start="SVC2">
<train pack="RET" file="5000-1982.xml" number="5110">
<cab id="1" enabled="true" ai="199"/>
<doorsright open="true"/>
</train>
<train pack="RET" file="5000-1982.xml" number="5027">
<cab id="1" enabled="true" ai="199"/>
<doorsright open="true"/>
</train>
</consist>
</consists>
</activity>
User avatar
Sjoerd
Posts: 5645
Joined: 26 Dec 2014, 21:14
Location: Alphen aan den Rijn

Re: Vernieuwde versie van zelf een activity maken

Post by Sjoerd »

Zo te zien mis je nog "<consists>"; je sluiit dat xml-hoofdstukl wel af, maar je hebt het daarvoor nooit geopend (vlak voordat je daadwerkelijk consists gaat plaatsen in het netwerk). Dat is dus een xml fout, waardoor je activiteit waarschijnlijk niet verschijnt in het menu.

En vergeet de "mycontrol" opdracht niet (zoek even op in andere acts), anders weet de simulator niet waar je wilt zijn als de activiteit geladen wordt.
CEO of the Rijndam Electrical Transport company :D
Ovdenbosch
Posts: 9
Joined: 17 Aug 2016, 10:26

Re: Vernieuwde versie van zelf een activity maken

Post by Ovdenbosch »

Dankjewel het is gelukt!
Het klopte inderdaad wat jij zei. Hartstikke bedankt :D
Ovdenbosch
Posts: 9
Joined: 17 Aug 2016, 10:26

Re: Vernieuwde versie van zelf een activity maken

Post by Ovdenbosch »

Er is nog wel een dingetje over de activity. Ik sta op OPK3 klaar om naar SVC1 te rijden, alleen staat de trein klaar de verkeerde kant op?
Heeft dat toevallig iets met cabview te maken ? en zou ik in Routes ook ervoor kunnen kiezen om bepaalde stations over te slaan tijdens een rit in ai mode?
User avatar
Sjoerd
Posts: 5645
Joined: 26 Dec 2014, 21:14
Location: Alphen aan den Rijn

Re: Vernieuwde versie van zelf een activity maken

Post by Sjoerd »

In de "mycontrol" opdrachtregel geef je ook aan in welke cabine je terecht wilt komen als je de activiteit laadt; cabine 0 ("voorkant" zeg maar) of cabine 1 (zeg maar de "achterkant" van het metrostel). Als je meerdere metro's gekoppeld hebt.... moet je die opdrachtregel (als je naar de cabine aan het andere uiteinde wilt) natuurlijk wel bij het 2e metrostel zetten; anders kom je in een 'tussencabine' terecht :D

Ja, stations in AI voorbijrijden is mogelijk; dan moet je wel met je eigen CTD bestand werken. In de route die je gaat rijden moet je dan het "stop" vervangen door "pass" (zowel aan het begin van de regel als achter "actions").
CEO of the Rijndam Electrical Transport company :D
Ovdenbosch
Posts: 9
Joined: 17 Aug 2016, 10:26

Re: Vernieuwde versie van zelf een activity maken

Post by Ovdenbosch »

Sjoerd wrote: 26 Jan 2020, 22:11 In de "mycontrol" opdrachtregel geef je ook aan in welke cabine je terecht wilt komen als je de activiteit laadt; cabine 0 ("voorkant" zeg maar) of cabine 1 (zeg maar de "achterkant" van het metrostel). Als je meerdere metro's gekoppeld hebt.... moet je die opdrachtregel (als je naar de cabine aan het andere uiteinde wilt) natuurlijk wel bij het 2e metrostel zetten; anders kom je in een 'tussencabine' terecht :D

Ja, stations in AI voorbijrijden is mogelijk; dan moet je wel met je eigen CTD bestand werken. In de route die je gaat rijden moet je dan het "stop" vervangen door "pass" (zowel aan het begin van de regel als achter "actions").
Okee dat ga ik proberen. eigenlijk klinkt het best logisch allemaal.
Bedankt voor de snelle reactie.
User avatar
metroverslaafde
Posts: 428
Joined: 08 Feb 2014, 13:32
Location: Rotterdam
Contact:

Re: Vernieuwde versie van zelf een activity maken

Post by metroverslaafde »

Let er wel goed op als je een route uitzet tussen OC en CO bijvoorbeeld, dat je die ook een lijnletter meegeeft. Deze lijnletter moet ook terugkomen in je timetable, dus als C-CO of C-OC. Als je die C vervangt door D dan kun je het onderscheid maken tussen de reguliere C met alle stops en de nieuwe D met dezelfde route als C, maar dan overal een pass. In je activity moet je dan ook de lijn D letter gebruiken, ziet eruit als D-OC of C-CO. In exploremodus zal de metro op AI sowieso overal stoppen omdat je daar geen lijnletter kunt invoeren.

In een activity tijdens de simulatie kun je niet zomaar materieel wisselen. Stel je wilt bij bergpark je metro omruilen voor een andere en je geeft de nieuwe je ritnummer en route mee, dan zal die automatisch een blanco lijn aannemen, ondanks dat er op de DRIM een C blijft staan. In dit geval zal je metro op AI weer overal stoppen.

Nog iets om rekening mee te houden in je CTD is het aanpassen van de totale ritduur en de tijd tussen de stations. Die is op non stop namelijk een stuk korter. Je kunt het hebben dat je metro op bepaalde secties dus blijft wachten omdat hij teveel is ingelopen op de dienstregeling waardoor de gewone stopmetro's vertraging oplopen.

Het is lekker een middagje puzzelen, daar kom je vast wel uit.
Post Reply