Toekomstplannen

Algemene discussies over de simulator.

Moderator: senjer

User avatar
Michiel
Site Admin
Posts: 2469
Joined: 11 Sep 2011, 13:32

Toekomstplannen

Post by Michiel »

Er was al wat geplaatst in het Beta 3.9 topic, maar om het gescheiden van elkaar te houden hierbij apart.

Versienummering
Voor de duidelijkheid, aangezien sommigen denken dat er na 3.9 automatisch 4.0 komt, dat is niet per definitie het geval. Beide nummers zijn losstaand, er kan dus ook een 3.10 komen indien nodig. Het eerste nummer is de hoofdversie, het tweede nummer het updatenummer.

Toekomstplannen hoofdversies
Het streven is om bij 4.0 de nieuwe belichting te introduceren zoals (maar niet per definitie gelijk aan) dit: http://sim.bemined.nl/preview/. Doel is dag/nachtmodus en tunnelmodus te introduceren. Bij 4.0 zal waarschijnlijk een update van de bestaande Simvliet route komen, nieuwe routes kunnen eventueel vanaf 4.1 of later volgen. De volgende mijlpaal is de nieuwe route editor, welke in 5.0 een nieuwe route zou moeten opleveren met veel realistische sporen en omgeving (met name op gebied van hellingen en wisselstraten). Dit zal in eerste instantie een fantasieroute zijn om de route goed te kunnen testen, en omdat in de eerste versie nog niet alle functies aanwezig zullen zijn die nodig zijn om Rotterdam na te bouwen. Het einddoel is natuurlijk de Rotterdamse metro, dit zal volgen zodra de nieuwe editor goedgekeurd is in de 5.x beta reeks, en hiermee zal waarschijnlijk ook het woord "Beta" vervallen uit de titel (het product heet nu Metro Simulator Beta).

Kleinere updates
Er zijn ook nog diverse kleinere updates die ik wil doorvoeren. Naast uiteraard nieuw materieel en routes zijn er nog enkele belangrijke verbeteringen aan de simulatie geplant. Als eerste is er de wens het simulatiemodel van de koppelingen te verbeteren, nu zijn koppelingen stijf, eenmaal gekoppeld vormen de rijtuigen een geheel. Met name om goederentreinen te kunnen simuleren (ik wil Simvliet Haven naar de 1982 route kopiëren en daar in volle glorie herstellen met werkende rangeerheuvel) is een beter simulatiemodel nodig van de koppelingen. Een nauw verband houdende verbetering zijn de wielen en tractie, om wielslip te simuleren zal de tractieinstallatie gesimuleerd moeten worden, nu wordt er gewoon aan de hand van het ingestelde vermogen, de maximale acceleratie en maximale trekkracht een versnelling berekent, maar gladde wielen krijg je er zo niet in.
Een ander vlak waar verbeteringen gewenst zijn is de logistiek, een van de punten waar deze simulator op moet uitblinken. Je kunt nu al een hoop logistiek regelen, zoals zelf het uitrukschema maken, een 'defecte' trein omwisselen en binnenkort zelfs vierkanten wielen herstellen in de werkplaats. Echter je bent alles kwijt na afloop van de activity. Een belangrijke wens is een continu modus, waarbij het spel opgeslagen en hervat kan worden, maar vooral ook doorgespoeld kan worden. Op basis van de gekozen dienstregeling zou je, indien alles netjes ingeplant is, de simulatie moeten kunnen doorspoelen naar elk willekeurig moment van de dag, of zelfs de volgende dag, waarbij je een nieuwe dienstregeling selecteert. De activities verdwijnen dan, je kunt gewoon een dienstregeling en een tijdstip kiezen. En al je eigen aanpassingen (zoals het inzetten van ander materieel) blijft netjes zitten, volgende de materieelomloop in de planning, die je ook zelf kan aanpassen. En niet te vergeten, ook alle wagens die je in Simvliet Haven parkeert staan daar de volgende dag nog steeds, waardoor je niet telkens opnieuw mag beginnen met rangeren. Een tweede wens op dit gebied is verbeterde AI, deze je ook bij een verstoring de AI kan laten kopmaken.

Op en aanmerkingen zijn welkom, wensen ook. Hou er echter wel rekening mee dat dit een (uit de hand gelopen) hobbyproject is, er is geen onbeperkte tijd, er is alleen een planning qua wensen, niet qua tijd, het kan best jaren duren voor alles hier af is, en als jullie teveel goede ideeën aanbrengen komen daar nog wat jaren bij :p
User avatar
Tom
Posts: 250
Joined: 13 Apr 2013, 06:36
Location: Capelle aan den IJssel

Re: Toekomstplannen

Post by Tom »

Wat ik altijd een beetje heb gemist is het individueel kunnen openen van deuren. Je kunt de deuren nu ontgrendelen of centraal openen. Het zou leuk zijn als je bepaalde deuren kan openen (nadat de deuren zijn ontgrendeld) door er bijvoorbeeld op te dubbelklikken. Daarnaast is het misschien leuk een derde modus toe te voegen om de deuren te openen, waarbij er slechts diverse, willekeurige door de AI gekozen deuren, worden geopend, waardoor er net als in het echt ook bij het halteren enkele deuren gesloten blijven. Echt functioneel is het niet, maar het staat wel leuk op screenshots etc.

En ik zou graag een werkende trein-TV en RIS willen zien. Hoeft niet heel uitgebreid te zijn, gewoon een simpel computerscherm waar in ieder geval te tijd, het wagendienstnummer en het aantal gekoppelde wagens is te zien, is naar mijn idee al voldoende voor net even wat meer realisme in de cabine van het Bombardier materieel. Eventueel kunnen er meldingen op verschijnen zodra de spanning wegvalt, de pantograaf aan gort wordt gereden etc. Al heb ik geen idee in hoeverre dit ingewikkeld is te maken en of dit enige prioriteit heeft.
User avatar
Michiel
Site Admin
Posts: 2469
Joined: 11 Sep 2011, 13:32

Re: Toekomstplannen

Post by Michiel »

TreinTV zou met Beta 4.0 een eitje moeten zijn, in de nieuwe grafische motor wordt het een stuk eenvoudiger het beeld meerdere keren te renderen vanuit verschillende cameraperspectieven (dat is een vereiste voor schaduw en reflectie namelijk). Ik vermoed dat dit ook wel in 4.0 of anders 4.1 erin zal zitten.
joeri109
Posts: 10
Joined: 21 Jan 2014, 15:47

Re: Toekomstplannen

Post by joeri109 »

Wat ik zelf erg leuk vind, maar of dit haalbaar is weet ik niet zijn verstoringen (door wat voor redenen dan ook) oplossen en ermee rijden.
Ik weet niet of de AI dat ook zelf kan simuleren, dat die op een gegeven moment een wagen gewoon tractieloos maakt of een deurstoring geeft, en of de AI dit in de CVL ook zelf zou kunnen oplossen. Dit is volgens mij wel een hele grote klus om voor elkaar te krijgen, en is ook slechts een wens. :D

En uiteraard gesimuleerde passagiers, als TreinTV er ook inkomt, zodat je ook echt ziet wat er gebeurt zodra je in de spits anderhalve minuut te laat aankomt.
Mark28jr
Posts: 261
Joined: 14 Sep 2013, 21:11
Location: Winschoten

Re: Toekomstplannen

Post by Mark28jr »

wat ik graag zou willen zien is dat er in de metro's de halte namen komen te staan in de display en dat je ook kan zien waar de metro heen gaat.... weet niet of dat kan want nu staat er de hele tijd binnen in de metro display gereserveerd
Mark-1999
Posts: 68
Joined: 03 Sep 2014, 15:35
Location: Rotterdam

Re: Toekomstplannen

Post by Mark-1999 »

Ik zou het leuk vinden als er passagiers komen in Metro Simulator ( Als dit mogelijk is ). Het zou leuk zijn maar het zal wel lastig worden.
User avatar
nstomjanssen2000
Posts: 390
Joined: 03 Aug 2013, 08:41
Location: Nijmegen (Verweggistan)
Contact:

Re: Toekomstplannen

Post by nstomjanssen2000 »

Leuk, al die toekomstplannen. Misschien kun je bij het uitgeven van de Route Editor in de beta 5-reeks ook een progje meegeven waardoor je je eigengemaakte objecten kunt importeren. Zo kun je naast de bestaande rijdende objecten (2200 en plan V, heb ik vernomen) ook een heel scala aan goederenwagens maken om de bedrijvigheid te bevorderen. (ik heb nog wel een paar wagens voor als je die wilt hebben)

Sowieso denk ik dat hulp nooit ver weg is op dit forum vol enthousiastelingen die vinden dat je een mooie simulator hebt gemaakt, die vast wel met allerlei zaken uitgebreid kan worden.

P.S.: Heb je mijn opmerking over de 5700-serie in het beta 3.9-topic gelezen?
Met hoogachtende groet, prof. dr. in. mr. Duymsuych, gepromoveerd in de Slag om de Coeck. Hierin sneuvelden 66 chocoladekoekjes, 72 speculaasjes, 101 stroopwafels, 145 ... [Dit relaas is onderbroken wegens het gebrek aan nut ervan.]
User avatar
metroverslaafde
Posts: 428
Joined: 08 Feb 2014, 13:32
Location: Rotterdam
Contact:

Re: Toekomstplannen

Post by metroverslaafde »

Dat zijn een hoop toekomstplannen!

Het wagendienstnummer van de sg3's op de voorkant van de metro is altijd 562. Zou je dat ook instelbaar kunnen maken? Dat heeft helemaal geen prioriteit en heeft bovendien eigenlijk geen toegevoegde waarde, maar het zou leuk zijn als het werkte.
User avatar
Sjoerd
Posts: 5632
Joined: 26 Dec 2014, 21:14
Location: Alphen aan den Rijn

Re: Toekomstplannen

Post by Sjoerd »

metroverslaafde wrote:Het wagendienstnummer van de sg3's op de voorkant van de metro is altijd 562. Zou je dat ook instelbaar kunnen maken? Dat heeft helemaal geen prioriteit en heeft bovendien eigenlijk geen toegevoegde waarde, maar het zou leuk zijn als het werkte.
Inderdaad; het zou ideaal zijn als dat nummer zou worden aangestuurd door het nummer in de CVL. Metro 2123Cm zou dan bijvoorbeeld wagendienstnummer 212 opleveren op die display.

Mijn eigen ideeën betreffende het materieel:

Zou je ook de aanpassing kunnen maken dat de treinen die op AI rijden de deuren bij een halte niet enkel ontgrendelen, maar ook openen?

Zou het diagnosescherm in de 5500/5600/5700 metro's werkend gemaakt kunnen worden (bv met informatie betreffende tijd, treinlengte, wagennummers, en het actuele CVL treinnummer)?
Image
<Screenshot uit RET trainingssimulator> Bron: www.retmetro.nl

En uiteraard is nieuw (reizigers)materieel altijd welkom!
Last edited by Sjoerd on 07 Jan 2015, 17:49, edited 1 time in total.
CEO of the Rijndam Electrical Transport company :D
quincypro
Posts: 61
Joined: 24 Aug 2013, 13:44

Re: Toekomstplannen

Post by quincypro »

De bommetjes die zou ik het graagst willen hebben
Omdat Hier in spijkkenise rijden die er telkens
Vandaar
Post Reply