Rijndam

Algemene discussies over de simulator.

Moderator: senjer

User avatar
nstomjanssen2000
Posts: 390
Joined: 03 Aug 2013, 08:41
Location: Nijmegen (Verweggistan)
Contact:

Re: Rijndam

Post by nstomjanssen2000 »

Sjoerd wrote: 10 Feb 2018, 08:44 Nee, er komt geen M7.
Hah, die is leuk! De M7 in de huidige toepassing komt en beetje vreemd over op mij. Het hele voordeel van de kleine diameter van de tunnels is er een uit verleden tijd, maar de huidige verbinding van Noorderpoort naar de Megastores is er geen die in het verleden belangrijk is geweest. De Waterloo & City line, waar hij op gebaseerd is, is gebouwd omdat een rivier en een historisch stadscentrum in de weg stonden, en geen van beide is het probleem op dit traject, dus zou men in het begin van de 20e eeuw met een tram kunnen hebben volstaan.
Als de lijn van recent is (wat het netwerk meer impliceert) is het onnodig en enorm duur om deze met Tubes uit te voeren ipv gewone tunnels, tegenwoordig zou deze lijn (als hij al gebouwd zou zijn) bovengronds met ouwe metro's worden uitgevoerd.
Een logischer plek voor de M7 zou zijn vanuit Blaak onder het kanaal door naar een buurt aan de overkant van het kanaal. Dit zou dan vroeger de rijke buurt zijn (die maakten begin 20e eeuw gebruik van de metro) dus zou deze lijn vanuit het verleden meer logisch zijn. Bovendien zorgt het kanaal voor de benodigdheid van een tunnel en we zitten in een 19e eeuwse buurt, waarvoor geen bovengronds transport nodig is. Natuurlijk zou deze lijn dan M1 zijn, en alle lijnen schuiven een nummertje op (M1 wordt M2, M2 wordt M3, etc) want de oudste lijn moet natuurlijk het laagste nummer hebben.

En dan hebben we het opstelterrein achter de Megastores. Waarom zijn die te kort voor een trein van 6 bakken? Waarom heeft die 2 sporen voor 3 bakken als het veel sneller, makkelijker en goedkoper is om een spoor te maken voor 6 bakken?

Disclaimer: Ik vind dat je hartstikke goed werk hebt geleverd, maar de uitvoering van M7 vind ik een beetje vreemd.
Met hoogachtende groet, prof. dr. in. mr. Duymsuych, gepromoveerd in de Slag om de Coeck. Hierin sneuvelden 66 chocoladekoekjes, 72 speculaasjes, 101 stroopwafels, 145 ... [Dit relaas is onderbroken wegens het gebrek aan nut ervan.]
User avatar
Sjoerd
Posts: 5645
Joined: 26 Dec 2014, 21:14
Location: Alphen aan den Rijn

Re: Rijndam

Post by Sjoerd »

Lijn M7 is er gekomen omdat ik een aparte lijn wilde hebben waar de LU1973 ingezet kon worden, aangezien de perrons in Glasgow te kort zijn voor de Londen-uitvoering met 3 of 6 bakken).
Het werd een verbinding vanuit Noorderpoort omdat ik altijd heb gevonden dat Noorderpoort en Museumkwartier net iets te ver uit elkaar lagen, maar daartussen nog een station bouwen had ik nooit kunnen doen omdat er op de beste plaats daarvoor al wissels (en inmiddels zelfs een hele aftakking) waren aangelegd. Hier een nieuwe lijn neerleggen zou dat dus kunnen oplossen; het nieuwe station werd "Bank".

Maar daarmee zou het pendellijntje te kort zijn geworden, dus moest het nog verder gaan lopen. Ik heb er aan gedacht naar rechts te gaan, en uiteindelijk bij RijndamRail uit te komen (bv station Rijndam Javealaan). Maar dat was toch wat te ver weg. Dus is de locatie voor de halte Bank nog iets verlegd, zodat ik de lijn de andere kant op kon doortrekken, om uiteindelijk een overstapmogelijkheid te creëren bij Megastores, boven lijn M6.

En natuurlijk moest er een depot-optie komen, zodat je niet veel leegmaterieel ritten zou hoeven rijden. Ik kon natuurlijk nog eens pakweg 140 meter tunnel leggen (voila; een opstelspoor), maar dat leek mij niet interessant genoeg. Met twee sporen werd het een stuk interessanter.

Het is zo'n kort lijntje; een stel van 3 bakken zou in principe genoeg moeten zijn. En dan nog een tweede stel reserve (die gelijk ook als spitsversterking zou kunnen dienen door aan te koppelen). Dat tweede stel wil je ook apart kunnen inzetten (zonder dat je er eentje insluit in het depot gedeelte), waardoor twee sporen ook weer handiger is dan één spoor. En op de huidige manier; als je gekoppeld wilt rijden, kun je dat nu doen langs het perron.

Maar de hoofdreden van het korte depot (waardoor ik op het idee kwam een kort ipv een lang depot te maken); als je daar bent, begint de simulator al de scenery te laden voor de omgeving Simvlietlaan rond lijn M1, omdat die minder dan 1000m verderop ligt. Ik wilde dus niet te ver doorgaan, om jullie ook een beetje te sparen op het gebied van computer rekenkracht. ;)


En wat die tunnels betreft; tube-tunnel is nog altijd voordelig; door de kleine diameter hoef je dus weinig aarde weg te graven. En dan kom je eventueel ook beter uit als je weinig ruimte hebt onder de grond door bv heipalen van gebouwen. Maar inderdaad; de "Jubilee extension" in Londen heeft ook een grotere diameter boortunnel gekregen. ;)
CEO of the Rijndam Electrical Transport company :D
<Swaggerboy>
Posts: 149
Joined: 09 Oct 2015, 18:53
Location: Amsterdam
Contact:

Re: Rijndam

Post by <Swaggerboy> »

Hoe open je de bestuurders deur en hoe zet je de ruitenwissers aan?
User avatar
Sjoerd
Posts: 5645
Joined: 26 Dec 2014, 21:14
Location: Alphen aan den Rijn

Re: Rijndam

Post by Sjoerd »

Shift+X - Cabinedeur links (of om de rangeerstuurstand te openen als je achterin de 'LU1973 single ended unit' staat)
Ctrl+X - Cabinedeur rechts
Ctrl+Shift+X - Ruitenwisser
;)
CEO of the Rijndam Electrical Transport company :D
<Swaggerboy>
Posts: 149
Joined: 09 Oct 2015, 18:53
Location: Amsterdam
Contact:

Re: Rijndam

Post by <Swaggerboy> »

Bedankt!
<Swaggerboy>
Posts: 149
Joined: 09 Oct 2015, 18:53
Location: Amsterdam
Contact:

Re: Rijndam

Post by <Swaggerboy> »

Als je op Rijndam 2020 rijdt met de 5400-series dan staat M1 Panbos er niet tussen
Hoort dat zo?
MetroRET
Posts: 30
Joined: 08 Sep 2013, 17:14

Re: Rijndam

Post by MetroRET »

Dat kan kloppen, want de 5400-serie kan daar niet naartoe rijden, net zoals naar Den Haag Centraal in de realiteit.
<Swaggerboy>
Posts: 149
Joined: 09 Oct 2015, 18:53
Location: Amsterdam
Contact:

Re: Rijndam

Post by <Swaggerboy> »

Maar de 5400 heeft een pantograaf dus in principe zou die daar heen kunnen
Het is de 5300 die daar niet heen kan
User avatar
Sjoerd
Posts: 5645
Joined: 26 Dec 2014, 21:14
Location: Alphen aan den Rijn

Re: Rijndam

Post by Sjoerd »

Maar de 5400 serie heeft geen ZUB beveiliging, en kan dus niet naar Panbos rijden.
CEO of the Rijndam Electrical Transport company :D
<Swaggerboy>
Posts: 149
Joined: 09 Oct 2015, 18:53
Location: Amsterdam
Contact:

Re: Rijndam

Post by <Swaggerboy> »

Oké, bedankt.
Ik had nog een vraag over de easter egg uit 3.13 die in 3.14 is verwerkt, kan je het doen via de CVL?
Post Reply