DRIM :)

Algemene discussies over de simulator.

Moderator: senjer

Post Reply
<Swaggerboy>
Posts: 149
Joined: 09 Oct 2015, 18:53
Location: Amsterdam
Contact:

DRIM :)

Post by <Swaggerboy> »

Ik hou het kort:

Kun je de drim in explore veranderen??

XD Thanks
User avatar
metroverslaafde
Posts: 428
Joined: 08 Feb 2014, 13:32
Location: Rotterdam
Contact:

Re: DRIM :)

Post by metroverslaafde »

Dat is niet mogelijk. Als ik je een tip mag geven: gebruik de zoekfunctie rechts bovenin het scherm om oude topics te vinden waar dit soort vragen reeds gesteld zijn. Daar kun je vaak direct een antwoord vinden. Dan hoef je er niet eens op antwoord te wachten ;)
User avatar
Sjoerd
Posts: 5646
Joined: 26 Dec 2014, 21:14
Location: Alphen aan den Rijn

Re: DRIM :)

Post by Sjoerd »

Hoezo dat is niet mogelijk? De DRIMs op de perrons kijken naar het treinnummer van de metro die aan het perron staat. Dus als je je nummer veranderd (meer specifiek de laatste letter ervan, die je bestemming aangeeft), dan veranderd de DRIM vrolijk mee. ;)
Wat je echter niet kunt veranderen is dat ze in Explore modus leeg zijn als er geen metro langs het perron staat; je wordt niet van tevoren aangekondigd.



semi-offtopic; Wat ik zelf graag aan de DRIMs aangepast wil zien voor versie 3.10 (als die nog komt tenminste), is de mogelijkheid om de oude stijl DRIMs op de perrons van Simvliet Haven (metro museum) te gebruiken. :)
CEO of the Rijndam Electrical Transport company :D
User avatar
metroverslaafde
Posts: 428
Joined: 08 Feb 2014, 13:32
Location: Rotterdam
Contact:

Re: DRIM :)

Post by metroverslaafde »

Het zelf invoegen van tekst in de drim. Maar jij hebt gelijk sjoerd, een treinnummer meegeven zorgt voor de weergave van de bestemming als de metro langs het perron staat.
jpo999
Posts: 10
Joined: 14 Nov 2016, 20:56
Location: Bergen op Zoom

Re: DRIM :)

Post by jpo999 »

Sjoerd wrote:Hoezo dat is niet mogelijk? De DRIMs op de perrons kijken naar het treinnummer van de metro die aan het perron staat. Dus als je je nummer veranderd (meer specifiek de laatste letter ervan, die je bestemming aangeeft), dan veranderd de DRIM vrolijk mee. ;)
Wat je echter niet kunt veranderen is dat ze in Explore modus leeg zijn als er geen metro langs het perron staat; je wordt niet van tevoren aangekondigd.



semi-offtopic; Wat ik zelf graag aan de DRIMs aangepast wil zien voor versie 3.10 (als die nog komt tenminste), is de mogelijkheid om de oude stijl DRIMs op de perrons van Simvliet Haven (metro museum) te gebruiken. :)
Ik heb dit op alle mogelijke manieren geprobeerd, maar er blijft maar "Bestemming onbekend" staan. Kan iemand stap voor stap uitleggen hoe je dit wijzigd?
User avatar
Sjoerd
Posts: 5646
Joined: 26 Dec 2014, 21:14
Location: Alphen aan den Rijn

Re: DRIM :)

Post by Sjoerd »

In explore heeft je metro als basis een F-nummer, F10001 voor de eerste metro die je neerzet.
De DRIMs herkennen dat niet als een metro naar een bepaalde bestemming, dus om je DRIMs iets anders te laten weergeven dan "bestemming onbekend", moet je het nummer veranderen.
Dat doe je zo; open de CVL met F1/F2, en type in het vakje rechtsonder in:
oud treinnummer + nieuw treinnummer + TWZ. Dus bijvoorbeeld "F10001 1012AC TWZ". Nu wordt je treinnummer weergegeven als 1012AC, en de DRIMs herkennen dit (specifiek de laatste letter, de C) als zijnde een metro met bestemming Simvliet Centrum.

Het nummer is als volgt opgebouwd:
1012AC = dienstwagen 101, bestaande uit 2 metrostellen, van herkomst A (Araplein) naar bestemming C (Simvliet Centrum).

Je dienstwagennummer, treinlengte en herkomst zijn voor Explore mode niet interessant, dus die mag je kiezen hoe je wilt. Alleen de laatste letter is relevant, omdat deze je bestemming aangeeft.

Lees ook dit nog een keer: http://sim.bemined.nl/wiki/CVL_Tutorial ... ain_number
CEO of the Rijndam Electrical Transport company :D
jpo999
Posts: 10
Joined: 14 Nov 2016, 20:56
Location: Bergen op Zoom

Re: DRIM :)

Post by jpo999 »

Sjoerd wrote: ...en type in het vakje rechtsonder in:
oud treinnummer + nieuw treinnummer + TWZ. Dus bijvoorbeeld "F10001 1012AC TWZ". Nu wordt je treinnummer weergegeven als 1012AC, en de DRIMs herkennen dit (specifiek de laatste letter, de C) als zijnde een metro met bestemming Simvliet Centrum.

Het nummer is als volgt opgebouwd:
1012AC = dienstwagen 101, bestaande uit 2 metrostellen, van herkomst A (Araplein) naar bestemming C (Simvliet Centrum).
Ik heb dit geprobeerd, maar het werkt niet.
Het treinnummer veranderd wel, maar de DRIM niet bij het station waar ik sta, en ook niet waar ik aan kom rijden. Wat doe ik fout?
User avatar
Sjoerd
Posts: 5646
Joined: 26 Dec 2014, 21:14
Location: Alphen aan den Rijn

Re: DRIM :)

Post by Sjoerd »

Dan heb je waarschijnlijk het CTD bestand nog niet ingeladen. Dat bestand verteld aan de CVL welke rijwegen moeten worden ingesteld op basis van de laatste letter van het treinnummer, en ook aan de DRIMs wat die moeten aangeven (ook op basis van het treinnummer).

Ga in explore modus naar "control" (verschijnt als je met de muis linksboven in het scherm gaat staan), dan "load data", selecteer de route waarin je bent (bv Simvliet 2017), en dan "routes.ctd", en klik vervolgend op "load".
Nu zou het moeten werken. ;)
CEO of the Rijndam Electrical Transport company :D
jpo999
Posts: 10
Joined: 14 Nov 2016, 20:56
Location: Bergen op Zoom

Re: DRIM :)

Post by jpo999 »

Sjoerd wrote:Dan heb je waarschijnlijk het CTD bestand nog niet ingeladen. Dat bestand verteld aan de CVL welke rijwegen moeten worden ingesteld op basis van de laatste letter van het treinnummer, en ook aan de DRIMs wat die moeten aangeven (ook op basis van het treinnummer).

Ga in explore modus naar "control" (verschijnt als je met de muis linksboven in het scherm gaat staan), dan "load data", selecteer de route waarin je bent (bv Simvliet 2017), en dan "routes.ctd", en klik vervolgend op "load".
Nu zou het moeten werken. ;)
Ga ik proberen!
Post Reply