Lijn A problemen

Meld hier bugs en andere problemen. Dit forum is uitsluitend voor bugs, stel dus geen algemene vragen hier.

Moderator: senjer

Post Reply
secretivepol
Posts: 7
Joined: 18 Jun 2014, 15:00

Lijn A problemen

Post by secretivepol »

Ik wil graag van Slimvliet centrum naar Araplein en terug rijden. Van Slimvliet centrum naar Araplein gaat het goed, maar in de terug rit zegt mijn atb tussen Varenweg en Noordplein dat ik maar maximaal 10 km/h mag rijden. Als ik rapper rij dan 10 km/h, activeert mijn trein natuurlijk automatisch de noodrem.
Er is ook geen foutmelding.
User avatar
senjer
Posts: 1069
Joined: 13 Apr 2013, 11:31

Re: Lijn A problemen

Post by senjer »

Allereerst is er op lijn A geen ATB maar ZUB, dat betekend dat je dit stuk vanaf Stadionweg alleen kunt rijden met de RSG2, RSG3 en SG3.
Aangezien je wel op araplein bent gekomen ga ik ervan uit dat er gewoon geen rijweg is geweest. Dit kun je controleren door de seinen af te lezen, zie voor de betekenis http://sim.bemined.nl/wiki/ZUB.
secretivepol
Posts: 7
Joined: 18 Jun 2014, 15:00

Re: Lijn A problemen

Post by secretivepol »

senjer wrote:Allereerst is er op lijn A geen ATB maar ZUB, dat betekend dat je dit stuk vanaf Stadionweg alleen kunt rijden met de RSG2, RSG3 en SG3.
Aangezien je wel op araplein bent gekomen ga ik ervan uit dat er gewoon geen rijweg is geweest. Dit kun je controleren door de seinen af te lezen, zie voor de betekenis http://sim.bemined.nl/wiki/ZUB.
Sorry, ik was even atb en zub door elkaar aan het slaan en ik was aan het rijden met sg3. De rijroute was wel ingesteld want het licht was groen en erboven was nummer 4 aan het pinken. Bovendien gaf het cvl panel aan dat er een route was. Dit wil dus zeggen dat ik normaal gezien zou moeten vertragen tot 40km/h en deze snelheid blijven aanhouden maar door een of andere reden mag ik maar 10km/h. :(
User avatar
senjer
Posts: 1069
Joined: 13 Apr 2013, 11:31

Re: Lijn A problemen

Post by senjer »

Ben je al langs de ZUB spoel gereden voordat de rijweg was aangemaakt? Ook kan het zijn dat je nog voor de spoel staat en dat je eerst langs de ZUB spoel moet rijden voordat de nieuwe snelheid zichtbaar is in het rijtuig. Om dit op te lossen rij je gewoon met 10km/h vooruit en druk je de buzzer weg, dan zou vanzelf de snelheid moeten veranderen.
secretivepol
Posts: 7
Joined: 18 Jun 2014, 15:00

Re: Lijn A problemen

Post by secretivepol »

senjer wrote:Ben je al langs de ZUB spoel gereden voordat de rijweg was aangemaakt? Ook kan het zijn dat je nog voor de spoel staat en dat je eerst langs de ZUB spoel moet rijden voordat de nieuwe snelheid zichtbaar is in het rijtuig. Om dit op te lossen rij je gewoon met 10km/h vooruit en druk je de buzzer weg, dan zou vanzelf de snelheid moeten veranderen.
Dit heb ik net geprobeerd, maar het helpt niet. Ik heb ook net ontdekt dat het eigenlijk tussen Noordplein en Stadionweg is. Ik dacht heel even dat Noordplein een heel klein station was dicht bij een overweg dat niet getoond werd in de cvl, maar ik was fout.
Terugkomend op mijn probleem: Ik heb ook ondervonden dat als ik de automatische trein beveiliging uitschakel en 40 rij zoals aangeduid door het verkeerslicht dan mag ik na het passeren van de overweg, uiteindelijk toch 40 rijden volgens de zub. Maar tussen het station Noordplein en de overweg mag ik nog altijd niet sneller dan 10 volgens de zub.

Trouwens sorry als ik dingen verwissel zoals namen van stations of, zoals in mijn eerste post, atb en zub verwisselen. Ik speel dit spel nog niet zo lang dus ken ik de namen van stations of systemen enzovoort nog niet van buiten.
User avatar
Tom
Posts: 250
Joined: 13 Apr 2013, 06:36
Location: Capelle aan den IJssel

Re: Lijn A problemen

Post by Tom »

ZUB werkt geheel anders dan ATB, waarbij laatstgenoemde vooral gebruikt maakt van signalering in de cabine. Bij ZUB zijn de seinen buiten het rijtuig veel belangrijker en dienen de seinen in de cabine slechts als ondersteuning. Als het sein voor je groen is, dan kun je gaan rijden, ookal geeft de signalering in de cabine slechts '10' aan. Dit omdat de signalen in de cabine alleen veranderen als de metro voorbij een ZUB-spoel rijdt. Bij de ABT is dit anders, de signalen worden via het spoor verstuurd, en dus komt nieuwe informatie gelijk bij de rijtuigen binnen. Bij ZUB kan dit alleen bij het passeren van een ZUB-spoel. Daarom kan het zijn dat seinen groen zijn, terwijl je in de cabine nog een signalering van max 10 hebt.

Als het sein groen is, en de cabine geeft aan dat je 10 mag rijden, zul je met 10 km/h naar het sein moeten rijden. Pas daar krijgt de metro zijn nieuwe informatie en zul je ook in de cabine zien dat er een hogere maximum snelheid is.
secretivepol
Posts: 7
Joined: 18 Jun 2014, 15:00

Re: Lijn A problemen

Post by secretivepol »

Ik weet dat ZUB zo werkt, maar voor een onverklaarbare reden gebeurt dit niet bij deze ene spoel. Het is gelijk alsof de trein geen rekening houdt met deze spoel want zelfs achter het passeren van deze spoel blijft de signalisatie in de cabine '10' zeggen. Het verandert pas na het passeren van de volgende overweg.
User avatar
senjer
Posts: 1069
Joined: 13 Apr 2013, 11:31

Re: Lijn A problemen

Post by senjer »

Ben je misschien al langs de ZUB spoel gereden voordat het sein groen is geworden?
Post Reply