Keersporen Stadionweg

Algemene discussies over de simulator.

Moderator: senjer

Post Reply
User avatar
Sjoerd
Posts: 5646
Joined: 26 Dec 2014, 21:14
Location: Alphen aan den Rijn

Keersporen Stadionweg

Post by Sjoerd »

Ik heb de afgelopen dag weer een nieuwe activity gemaakt voor Simvliet 2020 ("Weekendworks"), en daarbij is mij iets opgevallen met betrekking tot de keersporen tussen Stadionweg en Tussenvelden.

In deze activity heb ik onder andere een dienst Simvliet Centrum - Stadionweg rijden, die ik in eerste instantie wilde laten keren op keerspoor 168. Het is mij niet gelukt om dit voor elkaar te krijgen, wat eerder wel is gelukt in de route Simvliet 2017.
Het blijkt dat in Simvliet 2017 dit keerspoor (in die situatie spoor 404) naast het spoornummer/bloknummer tevens gedefinieerd is als "platform SDWK". Die definitie ontbreekt in de Simvliet 2020 route voor keerspoor 168 (en 171).

Hierdoor kun je deze sporen wel gebruiken als doorgaande route of om direct te keren, maar zijn deze sporen niet bruikbaar om een metro bv een minuut of tien te stallen, want de volgende rijweg (doorgaand of terug) wordt altijd direct ingesteld; het rijweg inleggen afgestemd op de vertrektijd van de metro is door de missende platform-definitie (zover ik heb ervaren) helaas niet mogelijk.

Ik heb het in de activity opgelost door de kerende metro naar Stadionweg spoor 5 te sturen, al had ik eigenlijk een ander doel voor ogen voor dat spoor.


p.s. Michiel; je had geloof ik een tijdje geleden gezegd dat beta 3.10 vooral zou gaan om capaciteit-uitbreidende maatregelen op de bestaande route (ipv nieuwe uitbeidingen)?
Mijn primaire wensen op dat vlak zijn als volgt;
-> Een wisselverbinding op Stadionweg om vanaf spoor 166 naar de sporen 402 en 403 te kunnen, waardoor er meer capaciteit is om alternatieve rijwegen in te leggen, spoor 164/sdw3 ook als keerspoor gebruikt kan gaan worden, en De Molens - Araplein weer mogelijk wordt. ;)
-> Bovenleiding (voorkeur boven 3e rail) op het spoor tussen Simvliet Haven en depot Bergpark. :)
CEO of the Rijndam Electrical Transport company :D
User avatar
Michiel
Site Admin
Posts: 2469
Joined: 11 Sep 2011, 13:32

Re: Keersporen Stadionweg

Post by Michiel »

Je zou kunnen proberen voor de rijweginstelling het perron vanaf waar de terugrit moet vertrekken te gebruiken voor de rijweginstelling vanaf het keerspoor, als je deze op 90 seconden voor vertrek instelt zou de rijweg moeten wachten tot het tijd is. Heb het overigens niet zelf geprobeerd, maar in theorie zou het moeten kunnen, het station hoeft namelijk niet in hetzelfde blok te liggen als waar de rijweginstelling plaatsvind.

Wat betreft het emplacement, ik had een tijdje terug al wat zitten experimenteren met Stadionweg omdat ik ook nog niet helemaal tevreden was hiermee. Een van de ideeën is lijn A standaard via spoor 5 te sturen en dan inderdaad wat wissels naar spoor 4 erbij. De boog vanuit Noordplein moet dan wel een beetje opschuiven om van de 1:9 wissel af te komen. De andere kant van spoor 5 heb ik al opgewaardeerd naar 70km/u voor beta 3.10. De verbinding naar Simvliet Haven heb ik al aangepast, vanwege capaciteitsuitbreiding van de remise moest deze al op de schop en is er het een en ander verandert. Hoe en wat blijft een verassing, maar een reguliere museumpendel behoort tot de mogelijkheden.
User avatar
Sjoerd
Posts: 5646
Joined: 26 Dec 2014, 21:14
Location: Alphen aan den Rijn

Re: Keersporen Stadionweg

Post by Sjoerd »

Michiel wrote:Je zou kunnen proberen voor de rijweginstelling het perron vanaf waar de terugrit moet vertrekken te gebruiken voor de rijweginstelling vanaf het keerspoor, als je deze op 90 seconden voor vertrek instelt zou de rijweg moeten wachten tot het tijd is. Heb het overigens niet zelf geprobeerd, maar in theorie zou het moeten kunnen, het station hoeft namelijk niet in hetzelfde blok te liggen als waar de rijweginstelling plaatsvind.
Ik heb er net nog een paar uurtjes in gestoken (tijd gaat erg snel als ik hiermee bezig ben ;) ), maar helaas; ik kom er niet uit.
Het is gelukt om de rijweginstelling niet direct te laten gebeuren door aan te geven dat ik "start depart" van SDW3 wil hebben, maar dan nog werkt het niet goed; de betreffende metro heeft een keertijd van +/-18 minuten, en moet dus ruim een kwartier op het keerspoor (168) staan. Maar de rijweg 168->164 (sdw3) wordt ongeacht de ingestelde tijd (of dit nu 90 seconden of 1 seconde is) steeds ongeveer 10 minuten te vroeg ingesteld.
Het was een goede suggestie, maar helaas blijft sdw5 voor metro's vanuit Simvliet Centrum het enige bruikbare keerspoor waarbij de rest van de metrodienst niet gestoord wordt.
Wat betreft het emplacement, ik had een tijdje terug al wat zitten experimenteren met Stadionweg omdat ik ook nog niet helemaal tevreden was hiermee. Een van de ideeën is lijn A standaard via spoor 5 te sturen en dan inderdaad wat wissels naar spoor 4 erbij. De boog vanuit Noordplein moet dan wel een beetje opschuiven om van de 1:9 wissel af te komen. De andere kant van spoor 5 heb ik al opgewaardeerd naar 70km/u voor beta 3.10.
Lijn A standaard van spoor 5 zou kunnen (ook nu al), maar is niet eens nodig; als je een wisselverbinding maakt die het mogelijk maakt om vanaf Tussenvelden spoor SDW4 te bereiken, dan zou je standaard alle doorgaande metro's met bestemming Simvliet Centrum (vanuit Araplein, De Molens en Lelywaard) via spoor SDW4 kunnen sturen. Hierdoor komt SDW3 vrij voor kerende metro's vanuit Simvliet Centrum (of vanaf Tussenwater-De Molens/Lelywaard), en blijft SDW5 beschikbaar voor kerende metro's vanuit Araplein. ;)

Ofwel (mijn suggestie ;) );
SDW1: doorgaand naar Araplein
SDW2: doorgaand naar De Molens/Lelywaard
SDW3: Kerende metro's vanuit oost en west, en tevens beschikbaar voor doorgaand naar Simvliet Centrum
SDW4: doorgaand alles naar Simvliet Centrum/Airport, tevens voor Tussenvelden->Araplein (bv avonduren)
SDW5: Kerende metro's vanaf Araplein, en tevens beschikbaar voor doorgaand naar Simvliet Centrum
De verbinding naar Simvliet Haven heb ik al aangepast, vanwege capaciteitsuitbreiding van de remise moest deze al op de schop en is er het een en ander verandert. Hoe en wat blijft een verassing, maar een reguliere museumpendel behoort tot de mogelijkheden.
Ik ben erg benieuwd! Ik heb natuurlijk zelf al een museumpendel activiteit gemaakt, maar als gevolg van de noodzaak om de ATB uit te schakelen om met 40km/h het stroomloze gedeelte te overbruggen, en omdat het transportmuseum buiten het CVL gebied valt, is AI-aansturing van die pendel (en dus reguliere exploitatie) niet mogelijk. Als een reguliere museumpendel (AI-gestuurd) mogelijk wordt, schept dat aardig wat nieuwe mogelijkheden. :)

Kan ik hieruit dus tevens afleiden dat Simvliet haven (of in ieder geval een van de bereikbare sporen vanuit Bergpark) in de CVL wordt opgenomen? Zou je dan ook de oude CTA's werkend kunnen krijgen? :)
CEO of the Rijndam Electrical Transport company :D
Post Reply