Originele Route?

Algemene discussies over de simulator.

Moderator: senjer

Post Reply
User avatar
rcdevisser
Posts: 5
Joined: 10 Jun 2013, 20:55

Originele Route?

Post by rcdevisser »

Beste mensen,

Sinds gisteren ben ik geregistreerd.

De simulator is uiermate goed nagebootst t.o.v. het reële materieel en diens rijeigenschappen.
Als Oud Metrobestuurder van de RET heb ik dan ook met genoegen "gereden" op het Simvliet traject.

Mijn zoon die al wat langer op deze site zit heeft dan ook met verbazing gereageerd over hoe soepel
ik het rijden afhandelde zoals ik dat vanuit de praktijk gewend was.

Zo wist hij niet wat een vertrekverbod was en ik deze wel kreeg tijdens het SIM-Rijden.
Vanuit ervaring kan ik tevens zeggen dat de rij-eigenschappen van deze simulator per wagentype
bijzonder sterk en bijzonder veel lijkt op de realiteit.

Zelfs de "vierkante"wielen zijn gesimuleerd, alhoewel dit in de praktijk minder snel plaatsvindt dat als hier is gesimuleerd.
Dit komt in de praktijk minder snel voor omdat de ABS dit grotendeels voorkomt. De ABS is niet gesimuleerd in Simvliet.
Ook komt het omdat er in de sim geen zand tot je beschikking hebt wat over het algemeen alleen op het Sneltramtraject en op Randstadrail wordt gebruikt indien dit nodig is. Hiertoe mis ik in Type T in de Simvliet simulator de noodschakelaar met de rode knop die rechts naast de rij/remkruk aanwezig is

Er zijn wel een paar kleinigheidjes die ontbreken, maar de gehele simulatie is gewoonweg super.

De simulatie lijkt sterk op het geprojecteerde beeld in de Opleidingssimulator aan het WHP
ik vraag mij dan ook af of de software en de uitvoering niet van de opleidingssoftware is afgekeken of delen hieruit zijn gebruikt
Wat ik echter zeer jammer vindt is dat de originele metrolijnen niet op dit niveau is gebouwd.
Daarmee bedoel ik alle lijnen A t/m E die anno vandaag bij de RET in gebruik zijn.

Mijn vraag is dan ook: Komt het originele lijnennet er ook?


In de Wiki heb ik al in het Engels een aanvulling gezet die de signalering beter uitlegt.
Ik de Wiki zal ik in de toekomst ook ingaan op de rijstijl en eigenschappen per materieelsoort en hoe je deze
op een proffessionele manier kan besturen vanaf de PC confrom de realiteit.



Grtz,

R.C. de Visser
Former RET Bus- and Subway Driver
User avatar
senjer
Posts: 1069
Joined: 13 Apr 2013, 11:31

Re: Originele Route?

Post by senjer »

De simulator heeft qua software niets te maken met de simulator op Whp. De volledige RET route komt er in de toekomst nog wel in maar aangezien het nog een beta is dit niet van belang voor het rijden zelf. De wikipagina ziet er goed uit en bied goede aanvulling.
User avatar
Tom
Posts: 250
Joined: 13 Apr 2013, 06:36
Location: Capelle aan den IJssel

Re: Originele Route?

Post by Tom »

De noodschakelaar van Type T mag dan niet in de cabine aanwezig zijn, hij is wel gesimuleerd! Met de [?/] toets activeer je de noodrem waarmee trein in remstand 8 komt, tevens kun je met [Ctrl]+[?/] de railremmen van type T activeren in metrobedrijf. Er gaat dan ook een buzzer af.
User avatar
Michiel
Site Admin
Posts: 2469
Joined: 11 Sep 2011, 13:32

Re: Originele Route?

Post by Michiel »

Het is zeker de bedoeling het RET net ooit te bouwen. De huidige route editor (software waarmee de sporen en omgeving gebouwd worden) is echter ongeschikt om bestaande routes op een acceptabele manier na te bouwen. In de huidige versie het RET net nabouwen zal dus resulteren in allerlei afwijkingen, met name op gebied van hellingen van het spoor, wat zonde zou zijn. Zodra er een verbeterde route editor is en deze getest is (als eerste zal dus er dus nog een fictieve stad gebouwd worden met de nieuwe editor als proef) zal het RET net gebouwd worden.
Stef
Posts: 51
Joined: 20 Apr 2013, 05:59
Location: Almere

Re: Originele Route?

Post by Stef »

Zou het dan niet een goed project zijn om je eerst op de editor te focussen, deze online te zetten.
Zo kan iedereen die wil gebieden maken en delen, zo hoef je niet helemaal alleen heel Rotterdam na te bouwen.
User avatar
Tom
Posts: 250
Joined: 13 Apr 2013, 06:36
Location: Capelle aan den IJssel

Re: Originele Route?

Post by Tom »

Alles op zijn tijd. Denk dat er heel veel bij komt kijken. Volgens mij is het project met verlichting nog in volle gang en zo zullen meer dingen worden afgewerkt voordat je zomaar de RET route kunt bouwen. Anders krijg je wel hele dikke MSTS taferelen waar zo'n beetje het hele tracé van Marconiplein tot Kralingse Zoom compleet verkeer ligt.
User avatar
rcdevisser
Posts: 5
Joined: 10 Jun 2013, 20:55

Re: Originele Route?

Post by rcdevisser »

Ik begrijp nu hoe het ligt en inderdaad de MSTS simulator was een leuke start, maar was verre van optimaal en origineel.
Ik raadde destijds bij de RET nieuwe collegae in opleiding nog wel eens deze sim aan alleen al vanwege het feit om globaal routekennis op te doen. Dat betrof dis zeker niet het rijden, maar de stationsvolgorde.

Deze Simvliet simulator is qua uitvoering en rij-eigenschappen vrijwel identiek aan de originele manier van rijden en evenzo ook de ATB signalering.

Aangaande de ATB; Ik ga hier in de toekomst nog verder op in, in de Wiki met fotovoorbeelden.


Er is een kleinigheidje bij het RSR-traject in de sim:

Komend vanaf "Noordplein" naar "Stadionweg" krijg je het seinbeeld Geel 4, voorafgaand aan Geel 4 richting kopspoor behoort het seinbeeld Groen met knipperende 4 te worden gegeven.
Deze Knipperend 4 geeft aan dat op remwegafstand de snelheid moet zijn teruggebracht naar 40 km/h. Deze moet zijn bereikt bij geel 4 zoals dit wordt gesimuleerd in de sim. De knipperende 4 ontbreekt in de sim.


Gezien mijn ervaring zal Ik zal ook ten dienste stellen op deze forum en in de Wiki inzake het rijden en materieel kennis.
Ik ben al bezig om de mijn kennis en ervaring in het Engels op Wiki te plaatsen.
Er komen nog foto's/afbeeldingen bij daar ben ik momenteel aan bezig, want de foto's moeten geschikt gemaakt worden voor de WIki

In de toekomst zal ik ook opleidingsboeken en aanverwant lesmateriaal vertalen naar het Engels en deze op de Wiki zetten.
Ik heb al wat werk verzet op de Wiki om het één en ander behoorlijk uit te leggen. Maar dat is nog lang niet af, het begin is er.

Alhoewel ik al weer een paar jaar weg ben en momenteel de straatstenen op Europees niveau van de weg af rij met Luxe touringcars op lange afstanden,
ben ik met deze simulator eigenlijk weer helemaal de "oude" zoals ik in de praktijk gewend was te rijden. Met name Type T behoort tot mijn favoriet.
Diegene die Dhr. J. Kost kennen, alsmede mijn oud-collgae langs de baan en de mensen van ROMeo weten wie ik ben.
Former RET Bus- and Subway Driver
rammsteinfan
Posts: 1
Joined: 22 Apr 2013, 01:05

Re: Originele Route?

Post by rammsteinfan »

Eey meneer Visser,

Vlieg je nog weleens? Zie je nooit meer op Ivao? ;)

Zowieso is het ZUB nog niet volledig geimplementeerd. Zo zit het koppelsein er ook nog niet in. Althans ik heb het nog niet gezien.
Maar Michiel kennende zal dat vast wel goed komen. Belangrijkste is dat de engine eindelijk goed gaat werken op alle kaarten en iedereen de seinbeelden altijd kan zien.

Grt.

K. W.
User avatar
senjer
Posts: 1069
Joined: 13 Apr 2013, 11:31

Re: Originele Route?

Post by senjer »

rammsteinfan wrote:Eey meneer Visser,

Vlieg je nog weleens? Zie je nooit meer op Ivao? ;)

Zowieso is het ZUB nog niet volledig geimplementeerd. Zo zit het koppelsein er ook nog niet in. Althans ik heb het nog niet gezien.
Maar Michiel kennende zal dat vast wel goed komen. Belangrijkste is dat de engine eindelijk goed gaat werken op alle kaarten en iedereen de seinbeelden altijd kan zien.

Grt.

K. W.
Het koppelsein zit er gewoon in hoor :P
Image
User avatar
rcdevisser
Posts: 5
Joined: 10 Jun 2013, 20:55

Re: Originele Route?

Post by rcdevisser »

rammsteinfan wrote:Eey meneer Visser,

Vlieg je nog weleens? Zie je nooit meer op Ivao? ;)

Zowieso is het ZUB nog niet volledig geimplementeerd. Zo zit het koppelsein er ook nog niet in. Althans ik heb het nog niet gezien.
Maar Michiel kennende zal dat vast wel goed komen. Belangrijkste is dat de engine eindelijk goed gaat werken op alle kaarten en iedereen de seinbeelden altijd kan zien.

Grt.

K. W.

Ja dat doe ik nog wel eens vliegen en IVAO.

Verder: Oke duidelijk
Former RET Bus- and Subway Driver
Post Reply