Wij nemen je mee (GVB Noord/Zuidlijn sim)

Algemene discussies over de simulator.

Moderator: senjer

Post Reply
remy
Posts: 101
Joined: 07 Oct 2015, 11:05

Wij nemen je mee (GVB Noord/Zuidlijn sim)

Post by remy »

http://wijnemenjemee.nl/nieuws/speel-nu ... n-the-game
Speel nu Noord/Zuidlijn, The Game!
Duco Vaillant : Metro en Tram
21 december 2016


Na een zeer spannende teaser – we konden ons enthousiasme maar moeilijk bedwingen – is het nu tijd voor het echte werk: de ‘Noord/Zuidlijn, The Game’ is een feit. Vanaf vandaag kunt u zelf op pad in de stations en van Noord naar Zuid (of omgekeerd) rijden in uw eigen metro. Houd de goede snelheid aan, laat de metro op de beste plek stoppen om reizigers in te laten stappen en vergeet vooral ook niet de verborgen ‘easter eggs’ op te sporen in de stations…

De simulator is ontwikkeld voor GVB bestuurders, zodat zij nu alvast op het Noord/Zuidlijn-traject kunnen oefenen. Movares, het ingenieursbureau dat de simulator bouwde, heeft een spelelement toegevoegd en de simulator geschikt gemaakt voor iedereen. Dat is zeker in deze fase van het project een groot voordeel, omdat het bezoeken van de Noord/Zuidlijn door de werkzaamheden en het testen niet of nauwelijks mogelijk is.

Marijn van der Zwan werkte als software-ontwikkelaar van Movares aan de ontwikkeling van zowel de simulator als de game. Marijn, tevreden over de game?
“Ja! Het is toch leuk dat je de Noord/Zuidlijn nu al kunt bekijken. Ook voor mij persoonlijk was het een leuke klus. Normaal ben ik alleen privé druk in de weer met games, dus dit was een mooie afwisseling qua werk. Het is natuurlijk geen superspannende game als ‘ World of Warcraft’ geworden, maar dat was ook nooit de opzet. Wat je wel krijgt is een aardige indruk van de eindsituatie: de stations zijn in 3D waarheidsgetrouw nagebouwd en je kunt op je gemak rondlopen.”


Wat vind je qua spelelement het leukst?
“De verborgen elementen, ofwel de ‘easter eggs’. In elk station bevindt zich op een verborgen plek een element. Als je deze vindt en aanklikt, scoor je extra punten. Waar je aan moet denken? Nou, in station Vijzelgracht – ik zeg uiteraard niet waar – staat ergens een microfoon waar muziek van Ramses Shaffy uitkomt. Voor ieder station hebben we zo’n element toegevoegd dat kenmerkend is voor de locatie, waardoor het nog leuker is om zelf op ontdekkingstocht te gaan.”

Waren er ook zaken waar jullie tegenaan liepen?
“Alles is mogelijk, maar kost wel tijd en geld om uit te werken. We hebben dus keuzes moeten maken. Je kunt nu wel de stations verkennen, maar het is niet mogelijk om de tunnel in te duiken. Ook ontbreekt een spelelement waarbij bijvoorbeeld aliens en draken op je spoor komen die je omver moet rijden. Maar goed, dat kan in het echt natuurlijk ook niet, dus dat is dan wel weer realistisch.”

Momenteel alleen Linux werkstations hier, maar de screenshots zien er niet bijzonder spannend uit. Als in, zeker erg mooi om de nieuwe metrolijn te bekijken, maar onze eigen MetroSim is qua simulator enorm veel beter.
User avatar
Michiel
Site Admin
Posts: 2469
Joined: 11 Sep 2011, 13:32

Re: Wij nemen je mee (GVB Noord/Zuidlijn sim)

Post by Michiel »

Dit kan ik amper een simulatie noemen, van 0 naar 100km/u in 5 seconden? Een RSG3 in deze simulator heeft daar 45 seconden voor nodig.
rik079
Posts: 78
Joined: 11 Dec 2016, 14:56

Re: Wij nemen je mee (GVB Noord/Zuidlijn sim)

Post by rik079 »

Heb hem zelf een paar dagen geleden (toevallig) ook al uitgeprobeerd. de enige dingen die wel cool zijn aan deze game zijn het feit dat je uit kan stappen en dat er automatische halteafroep is.
User avatar
Sjoerd
Posts: 5646
Joined: 26 Dec 2014, 21:14
Location: Alphen aan den Rijn

Re: Wij nemen je mee (GVB Noord/Zuidlijn sim)

Post by Sjoerd »

Michiel wrote:Dit kan ik amper een simulatie noemen, van 0 naar 100km/u in 5 seconden? Een RSG3 in deze simulator heeft daar 45 seconden voor nodig.
Helemaal mee eens!
Die metro trekt veel te snel op, en de grafische eigenschappen vallen mij persoonlijk ook wat tegen. En natuurlijk dat spelelementen met punten en seconden; Als dat onderdeel echt zou zijn, dan is het wachten op ongelukken, omdat alle bestuurders ontzettend gehaast zijn.

Kennelijk is de simulator oorspronkelijk gemaakt om bestuurders op te leiden, en is het spel-element er later 'voor het grote publiek' aan toegevoegd. Kennelijk zijn ze nog niet op de hoogte van het bestaan van Metrosimulator, wat qua realisme en functies (met o.a. correcte rij-eigenschappen, ATB/ZUB en CVL) gewoon veel realistischer is.
Nu werk ik toevallig ook bij Movares, zij het wel op een andere afdeling. Maar ik heb al eerder samengewerkt aan projecten met de afdeling die dit type simulatieprojecten doet (ik maak veel autoverkeerssimulaties, die dan ingelezen worden in hun 3D omgevingen). Jammer genoeg wist ik niet dat ze met de Noord-Zuidlijn bezig waren.
Ik had wel al gezien dat ze in een aparte ruimte een bewegend plateau hebben staan met een machinistenstoel er op (type NS), met daarbij een heel eenvoudige stuurtafel met tractie een remhendel (zoals een NS VIRM die heeft), en drie beeldschermen en een 3D bril erbij. :)
Ik zal na de vakantie eens kijken of ik de collega's van die afdeling eens kan laten zien wat Metrosimulator is, zodat ze weten wat er nog meer mogelijk is. ;)
CEO of the Rijndam Electrical Transport company :D
rik079
Posts: 78
Joined: 11 Dec 2016, 14:56

Re: Wij nemen je mee (GVB Noord/Zuidlijn sim)

Post by rik079 »

Dat zou wel cool zijn ja
User avatar
Michiel
Site Admin
Posts: 2469
Joined: 11 Sep 2011, 13:32

Re: Wij nemen je mee (GVB Noord/Zuidlijn sim)

Post by Michiel »

Het ergste is nog wel dat als je in het menu Zuid > Noord als richting kiest, het spel na 3 seconden klaar is want de 'finish' ligt nog steeds bij station Zuid. Alsof nooit iemand geprobeerd heeft de route andersom te testen :lol: :lol:
User avatar
Sjoerd
Posts: 5646
Joined: 26 Dec 2014, 21:14
Location: Alphen aan den Rijn

Re: Wij nemen je mee (GVB Noord/Zuidlijn sim)

Post by Sjoerd »

Daar heb ik gelukkig geen last van; ik ben zelf begonnen met rijden vanaf Zuid, omdat ik daar regelmatig langs kom, en kan altijd zo doorrijden richting Noord.

Wat mij wel opvalt is dat als je van noord naar zuid rijdt, de simulatie pas is afgelopen als je bij Zuid vertrekt richting de opstelsporen (die tussen Zuid en Amstelveenseweg liggen). Maar daarvoor moet je wel door rood rijden, want het lichtsein aan het einde van het perron staat nooit op groen :D

Wat verder nog opvalt; de M5 metro zweeft boven het spoor (er zit niets tussen de wagenbak en het spoor, dus geen draaistellen en geen apparaat kasten), is maar 4 bakken ipv 6 bakken lang, de deuren bewegen naar buiten als ze open gaan terwijl het in realiteit schuifdeuren zijn, en de cabine klopt totaal niet. :lol:
CEO of the Rijndam Electrical Transport company :D
SimvlietLineC
Posts: 74
Joined: 27 Jun 2016, 17:19
Location: New York City, Big Apple

Re: Wij nemen je mee (GVB Noord/Zuidlijn sim)

Post by SimvlietLineC »

Dit spel is zo onrealistisch lol. Maar dit is een cool visualisatie van de new Amsterdam metrolijn 52. :D Ik ben vergeten wanneer het wordt geopend.
Simvliet :D
User avatar
Sjoerd
Posts: 5646
Joined: 26 Dec 2014, 21:14
Location: Alphen aan den Rijn

Re: Wij nemen je mee (GVB Noord/Zuidlijn sim)

Post by Sjoerd »

SimvlietLineC wrote: Ik ben vergeten wanneer het wordt geopend.
Hier is de planning; http://wijnemenjemee.nl/noordzuidlijn
CEO of the Rijndam Electrical Transport company :D
Post Reply