Rijndam

Algemene discussies over de simulator.

Moderator: senjer

User avatar
Sjoerd
Posts: 5669
Joined: 26 Dec 2014, 21:14
Location: Alphen aan den Rijn

Re: Rijndam

Post by Sjoerd »

RotterdamMetroLover wrote:Ik heb een bug gevonden. Bij Arendstraat richting Molenwijk net na vertek krijg ik 10 permisief met groen lamp. Raar. Geen foto helaas omdat de foto te groot is.
Arendstraat ligt in het ZUB gebied. Je krijgt nieuwe snelheidsinformatie door als je de gele transponder naast het sein passeert.
CEO of the Rijndam Electrical Transport company :D
Raymond
Posts: 5
Joined: 02 Jan 2017, 15:42

Re: Rijndam

Post by Raymond »

Bedankt voor het fixen Sjoerd!
Voor de twee dingen die je niet hebt kunnen reproduceren heb ik ondertussen ook door wat ik fout had gedaan: ik had die linkerspoorrijweg ingesteld, zonder de rijweginstelling van het wisselcomplex op volledig handmatig ("FE") te zetten. Wat er anders gebeurt in de standaard instelling is dat achter de trein een nieuwe rijweg wordt ingesteld en daarmee de rijrichting van het betreffende blok wordt omgedraaid. Daardoor valt het eerstvolgende sein op het linkerspoor terug naar rood. Logisch gedrag, dus user error in dit geval ;) En dat met 100 op een rood sein afrijden laat dan heel mooi de beperkingen van ZUB zien.

Tot slot nog een bug die ik al wel eerder had gezien, maar vergeten was te melden en nu toevallig weer tegenkwam: als er om wat voor reden dan ook geen rijweg ingesteld wordt van spoor 21 naar 22, komt de trein ver voor het sein tot stilstand met in de cabine het beeld 0, alsof al door rood is gereden. De oorzaak lijkt te liggen in een ZUB-magneet die in de tunnel ligt. Zodra daar overheen gereden wordt, veranderd de toegestane snelheid van 10 naar 0. Blijkbaar denkt de trein dan het rode sein al gepasseerd te zijn.
User avatar
Sjoerd
Posts: 5669
Joined: 26 Dec 2014, 21:14
Location: Alphen aan den Rijn

Re: Rijndam

Post by Sjoerd »

Oke, dat was een lastige (omdat ik even de juiste combinatie van instellingen moest terugvinden), maar hij is opgelost, zowel in Rijndam 2016 als in Rijndam 2018.
Die extra ZUB transponder is verwijderd, en de ZUB lussen (die het seinbeeld moeten doorgeven als de naderende metro en rood sein verwacht, maar het inmiddels geel/groen is geworden) geven nu het juiste signaal door. ;)


Over die andere kwestie; als je een activiteit wilt maken voor (gedeeltelijk) links rijden, dan moet je daar natuurlijk ook een bijpassende CTD voor maken. Rijwegen instellen achter een metro, en daarmee de rijweg ineens omdraaien, is natuurlijk niet erg handig :lol:
Gelukkig zal dat in het echt nooit gebeuren, tenzij de treindienstleider een ernstige fout maakt.
Maar inderdaad; dat is het nadeel van een puntsgewijs systeem; zolang de trein geen updates krijgt, blijft de laatst ontvangen opdracht geldig. En die opdracht loopt in ieder geval tot aan het volgende sein (als daar geen nieuwe opdracht is ontvangen, volgt gelijk een remming).
Bij ATB-EG (een continusysteem) zou in zo'n geval het signaal gelijk wegvallen, en wordt direct een remming afgedwongen.
CEO of the Rijndam Electrical Transport company :D
User avatar
RotterdamMetroLover
Posts: 729
Joined: 23 Jan 2017, 15:21
Location: Somewhere in this blue world.

Re: Rijndam

Post by RotterdamMetroLover »

In de activiteit Circkellijn Centrum, rijden lijnen M2 en M3 allen tijdens de spits. Hoe kunnen reizigers dan gaan richting Monument en Rijnland Ziekenhuis of Station Westplein?
User avatar
Sjoerd
Posts: 5669
Joined: 26 Dec 2014, 21:14
Location: Alphen aan den Rijn

Re: Rijndam

Post by Sjoerd »

In die activiteit zijn er werkzaamheden bij Westpoort, waardoor lijn M2 en M3 het centrum niet kunnen bereiken. Daarom rijdt er een vervangende cirkellijn op de centrumlus. Aangezien je dus niet bij het sneltram deel komt, is daar niet veel aandacht naar uit gegaan.

Rijndam 2018 en 1985 hebben wat meer aandacht gekregen; daar zijn alle activiteiten op basis van een volle dag dienstregeling, dus als je niet stopt als je dienstregelingskaartje voltooid is, kun je gewoon tot einde dienst van de dag blijven doorrijden op alle lijnen ;)
Last edited by Sjoerd on 06 Feb 2017, 21:13, edited 1 time in total.
CEO of the Rijndam Electrical Transport company :D
User avatar
RotterdamMetroLover
Posts: 729
Joined: 23 Jan 2017, 15:21
Location: Somewhere in this blue world.

Re: Rijndam

Post by RotterdamMetroLover »

Vragje. Op Transferium Rijndijk, waar is de depot? Richting Monument of richting Denia?
User avatar
Sjoerd
Posts: 5669
Joined: 26 Dec 2014, 21:14
Location: Alphen aan den Rijn

Re: Rijndam

Post by Sjoerd »

RotterdamMetroLover wrote:Vraagje. Op Transferium Rijndijk, waar is het depot? Richting Monument of richting Denia?
-> Bij Transferium Rijndijk zijn twee opstelsporen (vanaf het perron richting Denia gezien, tussen de doorgaande sporen in).
-> In Denia staat een loods met daarin twee sporen.
-> Bij Panbos zijn twee opstelsporen.

-> Hoofddepot & werkplaats: bij eindpunt Molenwijk.
-> Secundair depot met 3 lange opstelsporen: nabij station Bergenseweg, spooraansluiting bij Station Westplein.
-> Rijndam Airport; een depot langs lijn M4 in de voormalige goederen overslaghal, en een depot voor de luchthavenlijn bij eindpunt parkeerterrein P40.

In principe past al het materieel in het hoofddepot Molenwijk; de andere depot's zijn bedoeld om vanaf daar materieel sneller, dus met minder lege kilometers voor/na de dienst, in te kunnen zetten.
CEO of the Rijndam Electrical Transport company :D
User avatar
Sjoerd
Posts: 5669
Joined: 26 Dec 2014, 21:14
Location: Alphen aan den Rijn

Re: Rijndam

Post by Sjoerd »

Voor degenen onder jullie die graag metro's repainten; ik heb een activiteit gemaakt voor Rijndam 1985 waarin ALLEEN repaintbare MG2's en SG2's worden gebruikt ;)
Attachments
Rijndam 111.jpg
Rijndam 111.jpg (210.35 KiB) Viewed 4376 times
CEO of the Rijndam Electrical Transport company :D
Trainboy199
Posts: 26
Joined: 22 Dec 2016, 07:52

Re: Rijndam

Post by Trainboy199 »

Volgens mij klopt hier iets niet.
Ik heb de trein op 5101VW gezet. Wat betekent Noordvliet naar Museum.
Alleen geeft de DRIM M5 Crikellijn Centrum aan!

Wat gaat er trouwens gebeuren met de M5 Cirkellijn Centrum in 2018 als M5 Transferium Rijndijk - Denia er is.
Wordt de Cirkellijn Centrum dan M6 genoemt?
Attachments
20170204150534_1.jpg
20170204150534_1.jpg (187.85 KiB) Viewed 4335 times
User avatar
Sjoerd
Posts: 5669
Joined: 26 Dec 2014, 21:14
Location: Alphen aan den Rijn

Re: Rijndam

Post by Sjoerd »

Trainboy199 wrote:Volgens mij klopt hier iets niet.
Ik heb de trein op 5101VW gezet. Wat betekent Noordvliet naar Museum.
Alleen geeft de DRIM M5 Crikellijn Centrum aan!
Ik heb het even gecheckt; dit kun je zelf herstellen. Open het bestand Data -> Rijndam -> Activities -> Rijndam.ctd

Op regel 19 vindt je de volgende coderegel:

<destinationcode code="W" id="41" name="Transportmuseum"/>

Verander deze in:

<destinationcode code="W" id="42" name="Transportmuseum"/>
Trainboy199 wrote: Wat gaat er trouwens gebeuren met de M5 Cirkellijn Centrum in 2018 als M5 Transferium Rijndijk - Denia er is.
Wordt de Cirkellijn Centrum dan M6 genoemt?
Nee. Aangezien M5 Cirkellijn Centrum een activiteit is in Rijndam 2016 (Lijn M2 en M3 kunnen het centrum niet bereiken, dus wordt een tijdelijke lijn M5 ingesteld om de centrumlus te bedienen), en niet bedoeld als reguliere lijn, heb ik geen plannen om dezelfde activiteit ook in Rijndam 2018 te maken.
In Rijndam 2018 bestaat de mogelijkheid voor een cirkellijn centrum nog wel (de route-definitie zit nog steeds in de CTD, en ook de DRIM's en rifi's kunnen het nog tonen), maar er wordt geen lijnnummer meer bij weergegeven. Als je er zelf een activiteit voor maakt, is het dus een nummerloze lijn; alleen de 'bestemming' wordt dan weergegeven. ;)
CEO of the Rijndam Electrical Transport company :D
Post Reply