Rijndam
Posted: 24 Sep 2016, 10:24
Jullie hebben er in het screenshots topic op het Engelstalige deel van het forum al plaatjes van gezien; er is een nieuwe route in aanbouw.
Ik ben bezig met een nieuw fictief metronet onder de naam "Rijndam". Hoewel het misschien zo lijkt is deze naam niet vastgesteld om te blijven voldoen aan de "R" in RET (wat uiteraard op alle metro's staat), maar het is wel een mooie bijkomstigheid. De naam Rijndam is ontstaan uit de gedachtegang "Hoe zou de stad waar ik woon (Leiden) heten als deze een naam zou krijgen die vergelijkbaar is opgebouwd als de namen van de twee steden in Nederland met een metronet?
Hoewel de naam van het metronet dus op Leiden is geïnspireerd houdt de gelijkenis daar op; op enkele uitzonderingen (een paar losse haltenamen) na is het netwerk niet gebaseerd op Leiden. De samenstelling van het netwerk is gebaseerd op elementen uit het metronet van Rotterdam, en het premetronet van Charleroi. De inspiratie van Charleroi is duidelijk zichtbaar aan de vormgeving met een ring door het centrum en aftakkende lijnen de regio in.
Het netwerk heeft vier lijnen:
M1: Molenwijk - Panbos
M2: Centraal Station - Monument
M3: Centraal Station - Rijnland Ziekenhuis
M4: Centraal Station - Rijndam Airport
De trajecten Noorderpoort - Panbos (M1) en Noorderpoort - Rijndam Airport (M4) zijn aangelegd als voormalige regionale spoorlijnen, en zijn dus voorzien van ZUB beveiliging en bovenleiding. De gemeente Rijndam heeft deze lijnen aan het metronet gekoppeld om de frequentie te verhogen, en om de locatie waar ooit treinstation Rijndam Noorderpoort heeft gestaan te kunnen herontwikkelen als een zakelijk district.
Lijn M1 is voorbij Noordvliet enkelsporig, met een passeermogelijkheid bij Rijnwoude Dorp.
De lijnen M2 en M3 rijden vanaf Station Westplein als sneltram naar hun bestemmingen Monument en Rijnland Ziekenhuis. Bij het Centraal Station gaan deze lijnen in elkaar over, zodat reizigers vanuit beide takken van het sneltramdeel altijd zonder overstap naar alle centrumhaltes kunnen komen.
Lijn M4 rijdt het rondje door het centrum tegen de klok in. Zo hebben alle centrumhaltes een rechtstreekse verbinding van/naar de luchthaven.
Vanaf Noorderpoort tot eindhalte Rijndam Airport rijdt lijn M4 onder ZUB beveiliging.
De hele centrumlus ligt ondergronds, samen met één station buiten de centrumlus in alle richtingen. De rest van het netwerk ligt bijna geheel bovengronds (lijn M4 naar de luchthaven duikt kort voor het eindstation weer de grond in).
Het netwerk heeft drie depots: hoofddepot Molenwijk (met spoorlijn aansluiting), een omgebouwd goederenemplacement in de buurt van station Westplein, en een klein depot bij de luchthaven.
Als laatste is er voorzien in een (ingericht) transportmuseum om de oudste metro's een plek te geven. Dit museum ligt op enige afstand van het dichtstbijzijnde metrostation, dus is er een korte museumlijn aangelegd waar museummaterieel op heen en weer kan rijden. Deze lijn is vormgegeven als een voormalige goederen aftakking van de lijn naar Panbos; dus in ZUB gebied, maar voor de museumdiensten aangelegd als ATB eiland met derde rail.
Hier zijn enkele screenshots die jullie al hebben gezien:
http://s26.postimg.org/ya5wvo6o9/Rd23.jpg
http://s26.postimg.org/k91qfh32h/Rd_PNB.jpg
http://s26.postimg.org/ouqi1u5l5/Rd25.jpg
En hier zijn er een paar die jullie nog niet hebben gezien:
Ik ben bezig met een nieuw fictief metronet onder de naam "Rijndam". Hoewel het misschien zo lijkt is deze naam niet vastgesteld om te blijven voldoen aan de "R" in RET (wat uiteraard op alle metro's staat), maar het is wel een mooie bijkomstigheid. De naam Rijndam is ontstaan uit de gedachtegang "Hoe zou de stad waar ik woon (Leiden) heten als deze een naam zou krijgen die vergelijkbaar is opgebouwd als de namen van de twee steden in Nederland met een metronet?
Hoewel de naam van het metronet dus op Leiden is geïnspireerd houdt de gelijkenis daar op; op enkele uitzonderingen (een paar losse haltenamen) na is het netwerk niet gebaseerd op Leiden. De samenstelling van het netwerk is gebaseerd op elementen uit het metronet van Rotterdam, en het premetronet van Charleroi. De inspiratie van Charleroi is duidelijk zichtbaar aan de vormgeving met een ring door het centrum en aftakkende lijnen de regio in.
Het netwerk heeft vier lijnen:
M1: Molenwijk - Panbos
M2: Centraal Station - Monument
M3: Centraal Station - Rijnland Ziekenhuis
M4: Centraal Station - Rijndam Airport
De trajecten Noorderpoort - Panbos (M1) en Noorderpoort - Rijndam Airport (M4) zijn aangelegd als voormalige regionale spoorlijnen, en zijn dus voorzien van ZUB beveiliging en bovenleiding. De gemeente Rijndam heeft deze lijnen aan het metronet gekoppeld om de frequentie te verhogen, en om de locatie waar ooit treinstation Rijndam Noorderpoort heeft gestaan te kunnen herontwikkelen als een zakelijk district.
Lijn M1 is voorbij Noordvliet enkelsporig, met een passeermogelijkheid bij Rijnwoude Dorp.
De lijnen M2 en M3 rijden vanaf Station Westplein als sneltram naar hun bestemmingen Monument en Rijnland Ziekenhuis. Bij het Centraal Station gaan deze lijnen in elkaar over, zodat reizigers vanuit beide takken van het sneltramdeel altijd zonder overstap naar alle centrumhaltes kunnen komen.
Lijn M4 rijdt het rondje door het centrum tegen de klok in. Zo hebben alle centrumhaltes een rechtstreekse verbinding van/naar de luchthaven.
Vanaf Noorderpoort tot eindhalte Rijndam Airport rijdt lijn M4 onder ZUB beveiliging.
De hele centrumlus ligt ondergronds, samen met één station buiten de centrumlus in alle richtingen. De rest van het netwerk ligt bijna geheel bovengronds (lijn M4 naar de luchthaven duikt kort voor het eindstation weer de grond in).
Het netwerk heeft drie depots: hoofddepot Molenwijk (met spoorlijn aansluiting), een omgebouwd goederenemplacement in de buurt van station Westplein, en een klein depot bij de luchthaven.
Als laatste is er voorzien in een (ingericht) transportmuseum om de oudste metro's een plek te geven. Dit museum ligt op enige afstand van het dichtstbijzijnde metrostation, dus is er een korte museumlijn aangelegd waar museummaterieel op heen en weer kan rijden. Deze lijn is vormgegeven als een voormalige goederen aftakking van de lijn naar Panbos; dus in ZUB gebied, maar voor de museumdiensten aangelegd als ATB eiland met derde rail.
Hier zijn enkele screenshots die jullie al hebben gezien:
http://s26.postimg.org/ya5wvo6o9/Rd23.jpg
http://s26.postimg.org/k91qfh32h/Rd_PNB.jpg
http://s26.postimg.org/ouqi1u5l5/Rd25.jpg
En hier zijn er een paar die jullie nog niet hebben gezien: