Rijndam

Algemene discussies over de simulator.

Moderator: senjer

User avatar
Sjoerd
Posts: 5676
Joined: 26 Dec 2014, 21:14
Location: Alphen aan den Rijn

Re: Rijndam

Post by Sjoerd »

luka23 wrote:Ik twijfel of dit de tunnel naar Troelstralaan of Blijdorp moet voorstellen...
?? Er ligt geen Troelstralaan of Blijdorp in Rijndam, en deze situatie is ook niet op iets Rotterdams geïnspireerd :|

De tunnelingang in de screenshot is dezelfde als die in Rijndam 2016 die lijn M4 gebruikt om de metrotunnel in te duiken bij Noorderpoort.
In Rijndam 1985 is Noorderpoort het eindpunt van de metro. Ik heb de tunnel in/uitgang gereduceerd tot enkelspoor (zonder elektrificatie), en verder in stand gehouden om hier een (indirecte) verbinding met de spoorlijn te kunnen laten bestaan. ;)
CEO of the Rijndam Electrical Transport company :D
rik079
Posts: 78
Joined: 11 Dec 2016, 14:56

Re: Rijndam

Post by rik079 »

Is het mogelijk om op het NS spoor te komen bij Westplein?
User avatar
metroverslaafde
Posts: 428
Joined: 08 Feb 2014, 13:32
Location: Rotterdam
Contact:

Re: Rijndam

Post by metroverslaafde »

rik079 wrote:Is het mogelijk om op het NS spoor te komen bij Westplein?
nee, dat is niet mogelijk. Want het toegangsspoor is afgezet met een stootblok, zie daar maar eens voorbij te komen.
Misschien een ideetje voor de toekomst om dat spoor dwars door Rijndam te laten lopen met een lus na Westplein en nabij de remisie Molenwijk. Bijvoorbeeld voor de HSM en de NS trein. Dat zou wel erg leuk zijn.
User avatar
Sjoerd
Posts: 5676
Joined: 26 Dec 2014, 21:14
Location: Alphen aan den Rijn

Re: Rijndam

Post by Sjoerd »

Het spoor bij Station Westplein en bij Molenwijk zijn destijds bewust niet met elkaar verbonden (ik had er wel over nagedacht). Daar zijn twee redenen voor; allereerst is de afstand vrij groot, wat een grote hoeveelheid scenery nodig zou hebben en dus veel tijd zou kosten. De tweede reden is nog belangrijker; Rijndam Centraal Station zou er nog tussen liggen. Ook al zou ik besluiten de spoorlijn aan te leggen in een onbebouwde omgeving, dan nog zou ik nooit tevreden zijn zonder een groot Centraal Station in die lijn (iets wat past bij een stad als Rijndam). En dan moet je denken aan een station dat vergelijkbaar zou moeten zijn met bv Rotterdam Centraal (het mooiste station van Nederland; door de overkapping lijken de treinen in een enorme hal te staan). Daar zijn geen objecten voor beschikbaar (stationsgebouw, grote CS-waardige overkapping, NS-CTA's, enz), dus kan ik er niet aan beginnen.

Als je een spoorlijn gevoel wilt hebben; in Rijndam 1985 zijn de lijnen naar Panbos en Rijndam Airport gewone spoorlijnen, beginnend vanuit treinstation Rijndam Noorderpoort, met Prorail seinen langs de baan. Treinstation Rijndam Noorderpoort is (als terminus van twee regionale spoorlijnen) qua omvang meer vergelijkbaar met Amsterdam Zuid; 4 sporen, twee eilandperrons. ;)
Ook zijn de stationsafstanden wat groter; langs de lijn naar Panbos zijn een aantal haltes nog niet gebouwd, aangezien er een paar woonwijken minder zijn... ;)
CEO of the Rijndam Electrical Transport company :D
User avatar
Sjoerd
Posts: 5676
Joined: 26 Dec 2014, 21:14
Location: Alphen aan den Rijn

Re: Rijndam

Post by Sjoerd »

Nieuws over Rijndam 2018; Ik voeg een lijn M5 toe aan het netwerk. :)

De nieuwe lijn M5 start aan de rand van het netwerk bij Transferium Rijndijk, crossplatform van het eindpunt van lijn M2. Via een enkelsporige lijn wordt naar het eindpunt Denia gereden, met twee tussenliggende stations. Er wordt gebruik gemaakt van bovenleiding van het sneltram type (zoals ook op lijn M2 en M3 gebruikt wordt voorbij Station Westplein), en van ZUB beveiliging.
De perrons zijn korter dan in de rest van het netwerk; 90 meter, genoeg voor 2xSG3 of 3xRSG2. Het moet een kleine regionale lijn voorstellen. Er is ook een nieuwe stroomloze brug over de rivier.

Het eindstation, Denia, is gebaseerd op het echte station "Dénia" in zuidoost Spanje, aan het eind van lijn L9 van het lightrailnetwerk van Alicante. Een smalspoor dieselspoorlijn vanuit Benidorm. Ik ben er net iets meer dan een week geleden geweest, en dit inspireerde mij om het sporenplan in Metrosimulator te gebruiken. Bijna, want ik heb 3 perronsporen gebouwd ipv 4. Ook de omgeving wordt losjes gebaseerd op de situatie ter plaatse. :)

Preview (Google maps link): https://goo.gl/maps/dMc2UZYTWLs

Ik zal de Wiki later deze week updaten. ;)
CEO of the Rijndam Electrical Transport company :D
User avatar
metroverslaafde
Posts: 428
Joined: 08 Feb 2014, 13:32
Location: Rotterdam
Contact:

Re: Rijndam

Post by metroverslaafde »

Goed bezig Sjoerd!
User avatar
Sjoerd
Posts: 5676
Joined: 26 Dec 2014, 21:14
Location: Alphen aan den Rijn

Re: Rijndam

Post by Sjoerd »

Rijndam 2018; een overweg in Denia (ook deze kruising is geïnspireerd op een echte situatie (Av. Joan Foster - Camí dels Lladres), maar uiteraard geen exacte kopie);

Image
https://s26.postimg.org/3jmvyjidl/Rijndam_099a.jpg
CEO of the Rijndam Electrical Transport company :D
User avatar
Sjoerd
Posts: 5676
Joined: 26 Dec 2014, 21:14
Location: Alphen aan den Rijn

Re: Rijndam

Post by Sjoerd »

De wiki pagina van Rijndam 2018 is aangevuld met lijn M5: http://sim.bemined.nl/wiki/Rijndam_2018 ;)
CEO of the Rijndam Electrical Transport company :D
User avatar
RotterdamMetroLover
Posts: 729
Joined: 23 Jan 2017, 15:21
Location: Somewhere in this blue world.

Re: Rijndam

Post by RotterdamMetroLover »

Zijn in Rijndam 2018 de spitsdiensten verwijderd?
User avatar
Sjoerd
Posts: 5676
Joined: 26 Dec 2014, 21:14
Location: Alphen aan den Rijn

Re: Rijndam

Post by Sjoerd »

RotterdamMetroLover wrote:Zijn in Rijndam 2018 de spitsdiensten verwijderd?
Op lijn M1 zijn er nog steeds dezelfde spitsdiensten Molenwijk - Noorderpoort.

Op lijn M2 en M3 zijn er geen spitsdiensten meer; de basisfrequentie is opgehoogd naar elke 7,5 minuten, dus heb je op het gezamenlijk deel (Station Westplein - Centraal Station) de hele dag elke 03:45 minuten een metro. Dan heb je dus eigenlijk geen spits-extra's meer nodig; gewoon langere metro's inzetten (max 3xSG3) is het makkelijkst.
Spitsextra's zijn hier bovendien ook lastig in te plannen; dat zou dan 01:52 minuten opvolgtijd worden tussen een M2 en een M3 metro in (als je Station Westplein - CS gaat rijden als spitsextra). Dan zit je ofwel vlak voor een M3 metro ofwel er vlak achter, en er is bij CS nog maar één keerspoor beschikbaar (tussen de doorgaande sporen naar Transferium in, waar de standaard M3 metro's ook keren). Dan is de kans dus groot dat je wachtende metro's krijgt (ofwel jij wacht op je voorganger, ofwel je opvolger staat op jouw te wachten om het keerspoor op te mogen. Zie het CVL plaatje hieronder voor de layout.

Ik denk er wel nog aan om in de spits een aantal M5 diensten door te laten rijden naar Centraal Station, tussen lijn M2 door. Maar ik moet nog even de dienstregeling puzzel doen om te zien hoe ik daar een omloop van kan maken; lijn M5 (ik heb wat snelle rijtijdmetingen gedaan) kan als gevolg van het enkelspoor maximaal een 10-min frequentie bieden, en dat gaat natuurlijk niet lekker tussen de 7,5min-dienst van lijn M2 door.
Een idee kan zijn om op M5 een 15-minuten dienst in te leggen, dat past wel goed tussen twee M2-metros in op weg naar CS.... :ugeek:
De twee keersporen aan de oostzijde van CS zijn wel beschikbaar, daar kan de spits-M5 dan keren.
Attachments
CVL CS westzjde.png
CVL CS westzjde.png (5.94 KiB) Viewed 4601 times
CEO of the Rijndam Electrical Transport company :D
Post Reply