RotterdamMetroLover wrote:Zijn in Rijndam 2018 de spitsdiensten verwijderd?
Op lijn M1 zijn er nog steeds dezelfde spitsdiensten Molenwijk - Noorderpoort.
Op lijn M2 en M3 zijn er geen spitsdiensten meer; de basisfrequentie is opgehoogd naar elke 7,5 minuten, dus heb je op het gezamenlijk deel (Station Westplein - Centraal Station) de hele dag elke 03:45 minuten een metro. Dan heb je dus eigenlijk geen spits-extra's meer nodig; gewoon langere metro's inzetten (max 3xSG3) is het makkelijkst.
Spitsextra's zijn hier bovendien ook lastig in te plannen; dat zou dan 01:52 minuten opvolgtijd worden tussen een M2 en een M3 metro in (als je Station Westplein - CS gaat rijden als spitsextra). Dan zit je ofwel vlak voor een M3 metro ofwel er vlak achter, en er is bij CS nog maar één keerspoor beschikbaar (tussen de doorgaande sporen naar Transferium in, waar de standaard M3 metro's ook keren). Dan is de kans dus groot dat je wachtende metro's krijgt (ofwel jij wacht op je voorganger, ofwel je opvolger staat op jouw te wachten om het keerspoor op te mogen. Zie het CVL plaatje hieronder voor de layout.
Ik denk er wel nog aan om in de spits een aantal M5 diensten door te laten rijden naar Centraal Station, tussen lijn M2 door. Maar ik moet nog even de dienstregeling puzzel doen om te zien hoe ik daar een omloop van kan maken; lijn M5 (ik heb wat snelle rijtijdmetingen gedaan) kan als gevolg van het enkelspoor maximaal een 10-min frequentie bieden, en dat gaat natuurlijk niet lekker tussen de 7,5min-dienst van lijn M2 door.
Een idee kan zijn om op M5 een 15-minuten dienst in te leggen, dat past wel goed tussen twee M2-metros in op weg naar CS....
De twee keersporen aan de oostzijde van CS zijn wel beschikbaar, daar kan de spits-M5 dan keren.