De Loper

Algemene discussies over de simulator.

Moderator: senjer

User avatar
Samuel
Posts: 864
Joined: 13 Sep 2013, 05:55

Re: De Loper

Post by Samuel »

I'm not here.
User avatar
senjer
Posts: 1069
Joined: 13 Apr 2013, 11:31

Re: De Loper

Post by senjer »

Ziet er veel belovend uit. ;) Ben alleen benieuwd naar de uitvoering van de verschillende tunnellagen bij Briel Centrum.
User avatar
Samuel
Posts: 864
Joined: 13 Sep 2013, 05:55

Re: De Loper

Post by Samuel »

Dankjewel! Ik denk dat er bij Briel Centrum een ondergrondse dive-under komt en dan denk ik dat Stadionweg in Simvliet daarvan een voorbeeld wordt. :)

De twee sporen aan de rechterkant zou ik wel kunnen omdraaien, zodat er misschien een schuin perron zou kunnen zijn:
1. Het rechter spoor begint vanaf het begin van het peron te dalen.
2. Na de wissel gaat er een spoor onder de twee naast liggende door richting Tussenvelden.
3. En na de wissel is er een ander spoor die na het dalen weer omhoog gaat en zich samenvoegd met de andere twee sporen.

En ik zie nu dat ik een viaduct op een verkeerd station heb geplaatst. :P

Ik weet vanwege de onbekende dienstregeling niet zeker of het lang stuk spoor naar het vliegveld enkelsporig moet of juist dubbelsporig, hoewel er maar maximaal 2 treinen heen en weer rijden, als het enkelsporig zou zijn (toevallig is er een brug komen kijken die voor passeermogelijkheid zorgt). Er kan inplaats van een heel stuk dubbelspoor of enkelspoor ook een kort stuk dubbelspoor voor een mogelijkheid tot 3 treinen op het spoor (dit laat mij eenbeetje denken aan Springstraat :P ). Het treinstation kan daar ook gewoon weg en dat is dus meer passagiers voor ons!
I'm not here.
User avatar
Michiel
Site Admin
Posts: 2471
Joined: 11 Sep 2011, 13:32

Re: De Loper

Post by Michiel »

Heb je al enig idee over de frequenties, baanvaksnelheid en afstanden tussen de stations? Dan kun je wel een inschatting maken van de dienstregeling, en of je dubbelspoor nodig hebt. Als het vliegveld 5 kilometer verderop ligt en je elke 10 minuten rijdt heb je aan een spoor wel genoeg. Hoe zie je het gebruik van dat derde spoor eigenlijk in het centrum? Sneldiensten in één richting? Met wat passeermogelijkheden zou je eventueel in beide richtingen een sneldienst kunnen laten rijden met een 10 minuten frequentie (passeermogelijkheid elke 5 minuten).
User avatar
Samuel
Posts: 864
Joined: 13 Sep 2013, 05:55

Re: De Loper

Post by Samuel »

Ik kom uit op een frequentie van 10 minuten. Hiervoor zijn 3 treinen nodig.
De frequentie kan naar 5 minuten door Briel centraal vier perrons te geven.

Schema (wachttijden op stations zijn niet inbegrepen)
Elk station die gepasseerd wordt is +5 seconden (dit ben ik vergeten te verwerken).

Rij afstand: 14,36 kilometer
Tijd: 12 minuten (ongeveer)

Conclusie: hiervoor is een kort stuk dubbelspoor van ongeveer 2 kilometer nodig.
I'm not here.
User avatar
Michiel
Site Admin
Posts: 2471
Joined: 11 Sep 2011, 13:32

Re: De Loper

Post by Michiel »

Dat is redelijk strak gepland, ik hanteer zelf altijd een marge van 10km/u op de baanvaksnelheid bij het bepalen van de rijtijden, met de genoemde baanvaksnelheden kom ik uit op het volgende:

Briel Centraal 0:00
Briel Centrum 2:15
Stationsplein 5:15
Splitsingsstation 9:45 (kan de naam niet achterhalen aan de hand van de kaartjes)
Briel Airport 13:30

Met een 10 minuten dienst zou dat uitkomen met drie sporen indien Briel Centraal, Stationsplein en het splitsingsstation viersporig uitgevoerd zijn zodat ze elkaar kunnen passeren. Briel Centraal wordt dan zoiets als Springstraat in Simvliet, waar de ene trein vertrekt als de andere net aankomt. De splitsing van de lijnen A/B kan dan een mooie vork driesporige vork worden, zodat de vliegveldlijn geheel los ligt van de rest, en de overige lijnen lekker hoogfrequent kunnen worden.

Misschien ook een optie om tussen Briel Centrum en Briel Centraal alles viersporig te hebben, met een volledige ondergrondse dubbele vorkaansluiting, zodat je de frequentie van de overige lijnen kunt maximaliseren door op het drukste stuk enkele ritten via de middelste sporen te sturen.
Attachments
Viersporieg.png
Viersporieg.png (3.75 KiB) Viewed 5655 times
User avatar
Sjoerd
Posts: 5669
Joined: 26 Dec 2014, 21:14
Location: Alphen aan den Rijn

Re: De Loper

Post by Sjoerd »

Dat is wel een sporenplan met erg veel wissels!
Dat kan denk ik wel wat eenvoudiger. Wat denk je deze uitvoering; lijkt mij makkelijker te bouwen, het maakt de CVL wat simpeler, en het spaart een dive-under uit. Ook heb ik nog even een enkelsporige verbindingsboog (bovenin, in rood) toegevoegd om wat meer routemogelijkheden in het netwerk als geheel te creëren. :)
Attachments
Vereenvoudigd.JPG
Vereenvoudigd.JPG (9.96 KiB) Viewed 5648 times
CEO of the Rijndam Electrical Transport company :D
User avatar
Michiel
Site Admin
Posts: 2471
Joined: 11 Sep 2011, 13:32

Re: De Loper

Post by Michiel »

Maar zo heb je geen vorkaansluiting, het idee hiervan is dat je twee treinen tegelijkertijd kan laten rijden, en je niet vast zit aan vastgebakken lijnvoering. Je kan tegelijk van lijn C naar het middenspoor en lijn A/B naar het buitenspoor, maar ook van C naar buitenspoor en A/B naar binnenspoor. Dat biedt extra speelruimte voor de dienstregeling wil je de frequenties maximaliseren in het centrum.
User avatar
Sjoerd
Posts: 5669
Joined: 26 Dec 2014, 21:14
Location: Alphen aan den Rijn

Re: De Loper

Post by Sjoerd »

Michiel wrote:Maar zo heb je geen vorkaansluiting, het idee hiervan is dat je twee treinen tegelijkertijd kan laten rijden
Zo beter?
Ik heb de verbinding van het buitenspoor naar het binnenspoor zo verplaatst dat gelijktijdig binnenkomen vanuit beide richtingen mogelijk is. Om toch van de aftakkende lijn linksboven op het middenspoor te kunnen komen heb ik wissels geplaatst na het station. Gelijk ook aan de andere kant, om in beide rijrichtingen ten alle tijden dezelfde mogelijkheden te houden.
Attachments
Vereenvoudigd2.JPG
Vereenvoudigd2.JPG (10.15 KiB) Viewed 5642 times
CEO of the Rijndam Electrical Transport company :D
Mitchell
Posts: 130
Joined: 17 Apr 2013, 22:44

Re: De Loper

Post by Mitchell »

Michiel wrote:Nog zo'n wilde fantasie en ik verplicht je om de route editor te leren en dit te bouwen :twisted:
Dit moet toch al genoeg zijn om Sjoerd te laten bouwen :lol: ?
Post Reply