ACT/CTD bestand
Michiel wrote:
Je kunt veel beter een XML editor gebruiken, activities met kladblok maken is zeer tijdrovend en onhandig met grote kans op fouten. Een editor zoals Notepad++ (gratis) maakt het werk een stuk eenvoudiger.
Consist start
Voor het plaatsen van metro's/smeltrams moet je weten waar je ze plaatst.
Ik heb twee tips die je kunt gebruiken:
1. Start Metro Simulator en klik op explore daarna klik je op vehicle boven in het venster en zijn alle beschikbare consist starts te zien.
2. Je kan ook in het CVL paneel je muis even stil houden op een traject om de gegevens te kunnen zien.
B
Een consist start met een B erachter betekend dat een consist op een opstel gekoppeld komt te staan met een stootjuk.
Voorbeeld:
Position
Bij het plaatsen van consists is het ook mogelijk dat je vanaf een consist start een consist naar achteren kan verplaatsen door een consist in een ACT bestand een positie te geven. Als je een consist een positie wilt geven moet je daarvoor naast de consist start position="" plaatsen, daarna moet je een cijfer plaatsen tussen de dubbele aanhalingstekens (voorbeeld: position="5"). Het cijfer tussen de dubbele aanhalingstekens geeft aan hoeveel meter afstand de consist van de consist start moet hebben:
Voorbeeld:
Code: Select all
<consist start="VMT2" position="5">
<train pack="RET" file="5600.xml"/>
</consist>
Scrollsign
Bij het plaatsen van metro's/sneltrams in een ACT bestand kunnen de scrollsigns ook nog ingesteld worden. Scrollsigns instellen voor metro's/sneltrams in een ACT bestand is niet mogelijk voor de SG3 en de RSG3.
Bij het instellen van scrollsigns in een ACT bestand zijn er twee soorten scrollsigns:
De eerste (bestemmingsbord).
En de tweede die aangeeft welke timetable de metro/sneltram heeft. (Je kunt dit scrollsign scrollen met Shift+* of Shift+/)
Voorbeeld:
Voor het instellen van scrollsigns moet je er eerst voor zorgen dat de schuine streep die de code van de consist afsluit weghalen.
(Voorbeeld: <train pack="RET" file="5200.xml"/>)
Daarna plaats je de opdracht voor de consist om de scrollsigns in te stellen.
Voorbeeld:
Code: Select all
<consist start="XXX">
<train pack="RET" file="5200.xml">
<car id="0" scrollsign1=" 0.0" scrollsign2="00"/>
<car id="1" scrollsign1=" 0.0" scrollsign2="00"/>
</train>
</consist>
het deel van de metro richting west is cab/car id 1 (cabine/metro deel 1).
En het andere deel van de metro richting oost is cab/car id 0 (cabine/metro deel 2).
Dit moet je met het CVL paneel bekijken, om te weten waar oost en west is.
Voorbeeld:
Voor scrollsign 1 geef je aan welk scrollsign de consist moet hebben, dat doe je met nummers.
(Voorbeeld: 1.0)
(Voorbeeld: <car id="0" scrollsign1="1.0" scrollsign2="00"/>)
Voor scrollsign 2 geef je aan welke timetable de metro/sneltram heeft, dat doe je door de 2 cijfers voor het laatste cijfer van het treinnummer.
(voorbeeld: 9991MS)
(Voorbeeld: <car id="0" scrollsign1=" 0.0" scrollsign2="99"/>)
Daarnaast kan je AL nog inschakelen om de metro te besturen, dat doe je met:
Voorbeeld:
Code: Select all
<cab id="0" enabled="true" ai="000"/>
Richting west:
Code: Select all
<consist start="XXX">
<train pack="RET" file="5200.xml">
<car id="0" scrollsign1=" 0.0" scrollsign2="00"/>
<car id="1" scrollsign1=" 0.0" scrollsign2="00"/>
<pantographs raised="true"/>
<cab id="1" enabled="true" ai="000"/>
</train>
</consist>
Code: Select all
<consist start="XXX">
<train pack="RET" file="5200.xml">
<cab id="0" enabled="true" ai="000"/>
<car id="0" scrollsign1=" 0.0" scrollsign2="00"/>
<car id="1" scrollsign1=" 0.0" scrollsign2="00"/>
<pantographs raised="true"/>
</train>
</consist>
Code: Select all
<consist start="XXX">
<train pack="RET" file="5200.xml">
<car id="0" scrollsign1="0.0" scrollsign2="00"/>
<car id="1" scrollsign1=" 0.0" scrollsign2="00"/>
<pantographs raised="true"/>
</train>
<train pack="RET" file="5200.xml">
<car id="0" scrollsign1=" 0.0" scrollsign2="00"/>
<car id="1" scrollsign1=" 0.0" scrollsign2="00"/>
<pantographs raised="true"/>
</train>
<train pack="RET" file="5200.xml">
<car id="0" scrollsign1=" 0.0" scrollsign2="00"/>
<car id="1" scrollsign1=" 0.0" scrollsign2="00"/>
<pantographs raised="true"/>
</train>
<train pack="RET" file="5200.xml">
<car id="0" scrollsign1=" 0.0" scrollsign2="00"/>
<car id="1" scrollsign1="0.0" scrollsign2="00"/>
<pantographs raised="true"/>
<cab id="1" enabled="true" ai="000"/>
</train>
</consist>
Code: Select all
<consist start="XXX">
<train pack="RET" file="5200.xml">
<cab id="0" enabled="true" ai="000"/>
<car id="0" scrollsign1="0.0" scrollsign2="00"/>
<car id="1" scrollsign1=" 0.0" scrollsign2="00"/>
<pantographs raised="true"/>
</train>
<train pack="RET" file="5200.xml">
<car id="0" scrollsign1=" 0.0" scrollsign2="00"/>
<car id="1" scrollsign1=" 0.0" scrollsign2="00"/>
<pantographs raised="true"/>
</train>
<train pack="RET" file="5200.xml">
<car id="0" scrollsign1=" 0.0" scrollsign2="00"/>
<car id="1" scrollsign1=" 0.0" scrollsign2="00"/>
<pantographs raised="true"/>
</train>
<train pack="RET" file="5200.xml">
<car id="0" scrollsign1=" 0.0" scrollsign2="00"/>
<car id="1" scrollsign1="0.0" scrollsign2="00"/>
<pantographs raised="true"/>
</train>
</consist>
(Voorbeeld: 9991MS)
(Voorbeeld: <cab id="0" enabled="true" ai="999"/>)
Waar je op moet letten is dat dit (<cab id="0" enabled="true" ai="000"/>) maar één keer in een consist mag voorkomen, anders heb je straks het probleem dat AL in meerdere cabines ingeschakeld is. En let ook op waar het geplaatst moet worden en ook op de car/cab id 1/0, dit geeft aan in welke cabine AL wordt ingeschakeld. En als je een opdracht plaatst voor een consist, vergeet dan niet om </train> te plaatsen en als je geen opdrachten plaatst dan is het niet nodig en moet je een schuine streep plaatsen om het af te sluiten (Voorbeeld: <train pack="RET" file="5200.xml"/>):
Code: Select all
<consist start="XXX">
<train pack="RET" file="5200.xml"/>
</consist>
Michiel wrote:Alle opties voor de pantograaf (alle opties zijn true/false, standaard is true): raised (omhoog), broken (niet werkend, maar geen schade), damaged (schade, in combinatie met broken te gebruiken), unlocked (niet in vergrendeling).
Alle opties voor stroomafnemers (shoes): raised (omhoog, indien niet opgegeven standaard omhoog), broken (stroomafnemers zijn niet te bedienen).
Alle opties voor de deuren: open (alle deuren aan een kant geopend), unlocked (deuren ontgrendeld maar niet geopend).
Opties voor cabines: enabled (stuurstroom aan/uit), disableatp (ATB overbrugd in deze cabine), mycontrol (speler bestuurd deze trein, indien "AI mode" gekozen wordt in het hoofdmenu zal de AI deze trein overnemen indien er een geldig dienstnummer opgegeven is, wanneer er geen geldig dienstnummer is (bijvoorbeeld true als waarde) zal de trein niet rijden).
Voorbeeld:
Code: Select all
<pantographs raised="true"/>
<pantographs broken="true"/>
<pantographs damaged="true"/>
<pantographs unlocked="true"/>
<pantographs locked="true"/>
<doorsleft open="true"/>
<doorsleft unlocked="true"/>
<doorsleft locked="true"/>
<doorsright open="true"/>
<doorsright unlocked="true"/>
<doorsright locked="true"/>
<doors open="true"/>
<doors unlocked="true"/>
<doors locked="true"/>
<cab id="0" enabled="true" ai="000"/>
<cab id="0" disableapt="true" ai="000"/>
<cab id="0" mycontrol="true" ai="000"/>