Nieuwe activiteit: Express service

Algemene discussies over de simulator.

Moderator: senjer

User avatar
Sjoerd
Posts: 5675
Joined: 26 Dec 2014, 21:14
Location: Alphen aan den Rijn

Nieuwe activiteit: Express service

Post by Sjoerd »

In deze activiteit rij je een expressdienst op lijn C; sla alle stations tussen Simvliet Centrum en Stadionweg over, en station Tussenvelden. Bij De Bergen haal je de langzamere trein van lijn A/B in. Stop tussen Tussenvelden en Lelywaard op alle haltes. Passagiers kunnen op de stations Simvliet Centrum en Stadionweg overstappen op de lijnen A en B.
Alle lijnen hebben een 10-minuten frequentie, waardoor je tussen Simvliet Centrum en Stadionweg een 5-minuten interval hebt (plus de non-stop express dienst op dit traject).

Er zijn drie aciviteiten bijgevoegd:
1) Express line C: Je rijdt een standaard SG3-trein.
2) Express line C - HSM: Je rijdt met de High speed metro (HSM addon benodigd).
3) Express line C - HSMR: Je rijdt met de repaint High speed metro (HSM addon benodigd).
Attachments
Express Activity v1.1.zip
Geüpdate versie (zie dit topic, pagina 2)
(17.83 KiB) Downloaded 240 times
Last edited by Sjoerd on 11 Mar 2015, 18:51, edited 1 time in total.
CEO of the Rijndam Electrical Transport company :D
Mark28jr
Posts: 261
Joined: 14 Sep 2013, 21:11
Location: Winschoten

Re: Nieuwe activiteit: Express service

Post by Mark28jr »

leuk gedaan hoor super man...

komen die voor a en b er ook bij? of laat je het alleen op c? :P
User avatar
Sjoerd
Posts: 5675
Joined: 26 Dec 2014, 21:14
Location: Alphen aan den Rijn

Re: Nieuwe activiteit: Express service

Post by Sjoerd »

Ik ga bij voorkeur altijd voor een dienstregeling met zo min mogelijk uitzonderingen erin. Alle treinen van een bepaalde lijn hebben dezelfde haltes (dus als je als reiziger in lijn C stapt, dan weet je dat die bv niet op De Bergen stopt). ;)

Ik zie overigens nog wel dat ik iets over het hoofd heb gezien; de metro's van lijn C staan wel nog aangekondigd langs de haltes die niet meer worden aangedaan door die lijn. Maar dat is niet van invloed op de dienstuitvoering.
CEO of the Rijndam Electrical Transport company :D
User avatar
nstomjanssen2000
Posts: 390
Joined: 03 Aug 2013, 08:41
Location: Nijmegen (Verweggistan)
Contact:

Re: Nieuwe activiteit: Express service

Post by nstomjanssen2000 »

Er is toch een optie waarbij je kunt kiezen voor non-stop rijden? Dus bv
SVC -> SDW [non-stop]
SDW -> LEL (of OPK), waarbij je metro vóór Stadionweg een ander nummer heeft als na Stadionweg. Dan nog wat klooien in de rifi en de DRIMs, zodat ze allemaal "Lelywaard" aangeven en niet op SVC ineens "Stadionweg"

Ik denk dat ik zelf ook eens een act ga maken als ik tijd heb, klinkt allemaal erg leuk. Jammer van de route editor, maar met een viaductje en wat plantjes op de rails kun je van SDW (als Den Haag CS) - SST (als Melanchatorweg, hoe je die ook spelt) - ARA (als R'dam Hofplein) mooi een look-a-like van dat oude viaduct maken zoals die tot 2010 in gebruik was. [wishfulthinking]
Met hoogachtende groet, prof. dr. in. mr. Duymsuych, gepromoveerd in de Slag om de Coeck. Hierin sneuvelden 66 chocoladekoekjes, 72 speculaasjes, 101 stroopwafels, 145 ... [Dit relaas is onderbroken wegens het gebrek aan nut ervan.]
User avatar
Sjoerd
Posts: 5675
Joined: 26 Dec 2014, 21:14
Location: Alphen aan den Rijn

Re: Nieuwe activiteit: Express service

Post by Sjoerd »

nstomjanssen2000 wrote:Er is toch een optie waarbij je kunt kiezen voor non-stop rijden? Dus bv
SVC -> SDW [non-stop]
SDW -> LEL (of OPK), waarbij je metro vóór Stadionweg een ander nummer heeft als na Stadionweg. Dan nog wat klooien in de rifi en de DRIMs, zodat ze allemaal "Lelywaard" aangeven en niet op SVC ineens "Stadionweg"
Waarom zou je een doorgaande trein (die onderweg niet koppelt/ontkoppelt met andere treinen) van treinnummer willen laten wisselen? De reizigers zien het treinnummer toch niet, die zien alleen het lijnnummer (oke oke; Rotterdamse metro's hebben geen lijnnummers maar lettercodering) en de bestemming.
Dan wil ik geen situaties creëren waarbij reizigers moeten gaan opletten of ze nu te maken hebben met een sneldienst-C of een stopdienst-C (idem voor A en B), en daarbij potentieel hun halte voorbij schieten. Die verwarring kan makelijk ontstaan doordat de bestemmingsaanduiding op de metro's (behalve bij de HSM) niet aangepast kan worden, en je dus bijvoorbeeld geen lijn E (Express) of S (Sneldienst) op treinen en DRIMs kunt tonen.

Zo wil ik graag NS-tafrelen zien te voorkomen; sinds de opheffing van de Sneltrein en de bijgaande degradatie van het begrip Intercity, moet je bij Intercitydiensten altijd erg goed opletten; het zit vol met uitzonderingen waar wel of niet wordt gestopt, wat je voorheen nog niet (of nauwelijks) had, enkel omdat een trein tegenwoordig al een Intercity is als er tussen begin en eindpunt twee of meer stations worden overgeslagen (bv de IC Leiden - Utrecht, die haast overal stopt, behalve het laatste stukje tussen Woerden en Utrecht, terwijl alle andere IC's van/naar Utrecht station Woerden juist overslaan).

Zo had ik de metrokaart voor deze activiteit in gedachten;
Attachments
Expressdienst metrokaart.jpg
Expressdienst metrokaart.jpg (45.11 KiB) Viewed 5603 times
CEO of the Rijndam Electrical Transport company :D
User avatar
nstomjanssen2000
Posts: 390
Joined: 03 Aug 2013, 08:41
Location: Nijmegen (Verweggistan)
Contact:

Re: Nieuwe activiteit: Express service

Post by nstomjanssen2000 »

Dat bedoel ik juist. De CVL heeft te maken met een snelmetro SVC - SDW, die twee minuten later verderrijdt als gewone metro naar LEL. De truuk is dan om op de rifi en DRIMs ook vóór SDW "C Lelywaard" te tonen. De doorsnee reiziger heeft dan niet door dat de trein na SDW een ander dienstnummer heeft, maar de CVL weet dat wel.
Met hoogachtende groet, prof. dr. in. mr. Duymsuych, gepromoveerd in de Slag om de Coeck. Hierin sneuvelden 66 chocoladekoekjes, 72 speculaasjes, 101 stroopwafels, 145 ... [Dit relaas is onderbroken wegens het gebrek aan nut ervan.]
User avatar
Sjoerd
Posts: 5675
Joined: 26 Dec 2014, 21:14
Location: Alphen aan den Rijn

Re: Nieuwe activiteit: Express service

Post by Sjoerd »

nstomjanssen2000 wrote:Dat bedoel ik juist. De CVL heeft te maken met een snelmetro SVC - SDW, die twee minuten later verderrijdt als gewone metro naar LEL. De truuk is dan om op de rifi en DRIMs ook vóór SDW "C Lelywaard" te tonen. De doorsnee reiziger heeft dan niet door dat de trein na SDW een ander dienstnummer heeft, maar de CVL weet dat wel.
Geen zorgen; voor de CVL ontstaan er geen problemen. Ik heb het er goed in zitten dat de Expressdienst niet stopt op de tussenstations. Er rijden 4 wagendiensten op lijn C, die allemaal die stations voorbij rijden op de AI, en ook het instellen van de wissels gaat goed. Het idee achter deze sneldienst op lijn C is niet "hij rijdt een aantal stations voorbij en gaat dan als stopdienst verder", maar eerder: "Lijn C rijdt van Simvliet Centrum naar Lelywaard, en stopt niet op stations waar andere lijnen al stoppen (behalve Stadionweg, als zijnde een knooppunt, om een overstapmogelijkheid te bieden)".
De duidelijkheid zit er dus in dat alle metro's van lijn C hetzelfde doen. En er binnen lijn A en B ook geen uitzonderingen zijn.

In de CVL is dit ook weergegeven doordat treinnummers op lijn C (dienstnummers 301 t/m 304) naar Lelywaard eindigen op "E" (Voor "Express"), en voor de terugweg eindigen op "F" (volgende letter in het alfabet, wat overigens ook kan staan voor "Fast"; een andere letter dan E (of C) was noodzakelijk ivm de rijweginstelingen). ;)
SVC -> LEL: metro "3013CE", en op de terugweg LEL -> SVC: metro "3013LF".
SVC -> LEL: metro "3023CE", en op de terugweg LEL -> SVC: metro "3023LF".
SVC -> LEL: metro "3033CE", en op de terugweg LEL -> SVC: metro "3033LF".
SVC -> LEL: metro "3023CE", en op de terugweg LEL -> SVC: metro "3043LF".
CEO of the Rijndam Electrical Transport company :D
koeleboe
Posts: 92
Joined: 18 Apr 2013, 16:18

Re: Nieuwe activiteit: Express service

Post by koeleboe »

Ik heb nog een kleine bemerking als ik mag. Het is misschien optioneel, maar in mijn eigen gemaakte act heb ik iets aangepast.
Kijk, dit staat in de activity van Sjoerd. Als de metro niet stopt aan een halte, kan je daar ook niet instappen laten verschijnen in plaats van Lelywaard. Dit lijkt mij beter of niet.
Voor de mensen die willen weten hoe je dat moet doen:

<route code="C-CE" end="228,231" totaltime="1110" reversetime="30" scrollsign="c-lel">
<aimarkers>
<marker block="106" marker="106-1"/>
<marker block="107" marker="107-1"/>
<marker block="109" marker="109-1"/>
</aimarkers>
<times>
<depart platform="SVC1" time=" 0" destinationcode="36" station="svc" actions="stop" stops="svc1,svc2,svc3"/>
<pass platform="ADP1" time="105" destinationcode="36" station="adp" actions="pass" stops="adp1,adp2"/>
<pass platform="KVL1" time="180" destinationcode="36" station="kvl" actions="pass" stops="kvl1,kvl2"/>
<pass platform="BGN2" time="200" destinationcode="36" station="bgn" actions="pass" stops="bgn1,bgn2,bgn3,bgn4"/>
<pass platform="VMT1" time="400" destinationcode="36" station="vmt" actions="pass" stops="vmt1,vmt2"/>
<pass platform="RSL1" time="480" destinationcode="36" station="rsl" actions="pass" stops="rsl1,rsl2"/>
<stop platform="SDW1" time="345" destinationcode="36" station="sdw" actions="stop" stops="sdw1,sdw2,sdw3,sdw4"/>
<pass platform="TVD1" time="425" destinationcode="36" station="tvd" actions="pass" stops="tvd1,tvd2,tvd3"/>
<stop platform="DMW1" time="505" destinationcode="36" station="dmw" actions="stop" stops="dmw1,dmw2"/>
<stop platform="EDW1" time="595" destinationcode="36" station="edw" actions="stop" stops="edw1,edw2"/>
<stop platform="PLN1" time="670" destinationcode="36" station="pln" actions="stop" stops="pln1,pln2"/>
<stop platform="OPK2" time="760" destinationcode="36" station="opk" actions="stop" stops="opk1,opk2,opk3" scrollsign="#"/>
<arrive platform="LEL2" time="865" destinationcode="36" station="lel" actions="stop,finish" stops="lel1,lel2"/>
</times>
</route>

Als je dan op de drims niet instappen wilt laten verschijnen dan doe je dat zo:

<route code="C-CE" end="228,231" totaltime="1110" reversetime="30" scrollsign="c-lel">
<aimarkers>
<marker block="106" marker="106-1"/>
<marker block="107" marker="107-1"/>
<marker block="109" marker="109-1"/>
</aimarkers>
<times>
<depart platform="SVC1" time=" 0" destinationcode="36" station="svc" actions="stop" stops="svc1,svc2,svc3"/>
<pass platform="ADP1" time="105" destinationcode="1" station="adp" actions="pass" stops="adp1,adp2"/>
<pass platform="KVL1" time="180" destinationcode="1" station="kvl" actions="pass" stops="kvl1,kvl2"/>
<pass platform="BGN2" time="200" destinationcode="1" station="bgn" actions="pass" stops="bgn1,bgn2,bgn3,bgn4"/>
<pass platform="VMT1" time="400" destinationcode="1" station="vmt" actions="pass" stops="vmt1,vmt2"/>
<pass platform="RSL1" time="480" destinationcode="1" station="rsl" actions="pass" stops="rsl1,rsl2"/>
<stop platform="SDW1" time="345" destinationcode="36" station="sdw" actions="stop" stops="sdw1,sdw2,sdw3,sdw4"/>
<pass platform="TVD1" time="425" destinationcode="1" station="tvd" actions="pass" stops="tvd1,tvd2,tvd3"/>
<stop platform="DMW1" time="505" destinationcode="36" station="dmw" actions="stop" stops="dmw1,dmw2"/>
<stop platform="EDW1" time="595" destinationcode="36" station="edw" actions="stop" stops="edw1,edw2"/>
<stop platform="PLN1" time="670" destinationcode="36" station="pln" actions="stop" stops="pln1,pln2"/>
<stop platform="OPK2" time="760" destinationcode="36" station="opk" actions="stop" stops="opk1,opk2,opk3" scrollsign="#"/>
<arrive platform="LEL2" time="865" destinationcode="36" station="lel" actions="stop,finish" stops="lel1,lel2"/>
</times>
</route>
User avatar
Sjoerd
Posts: 5675
Joined: 26 Dec 2014, 21:14
Location: Alphen aan den Rijn

Re: Nieuwe activiteit: Express service

Post by Sjoerd »

Bedankt!
Ik zal het vanavond even uitproberen!
CEO of the Rijndam Electrical Transport company :D
User avatar
nstomjanssen2000
Posts: 390
Joined: 03 Aug 2013, 08:41
Location: Nijmegen (Verweggistan)
Contact:

Re: Nieuwe activiteit: Express service

Post by nstomjanssen2000 »

Als je kunt instappen in een rijdende trein doe ik mijn petje af, hoor!
Met hoogachtende groet, prof. dr. in. mr. Duymsuych, gepromoveerd in de Slag om de Coeck. Hierin sneuvelden 66 chocoladekoekjes, 72 speculaasjes, 101 stroopwafels, 145 ... [Dit relaas is onderbroken wegens het gebrek aan nut ervan.]
Post Reply