Nieuwe activiteit: Engels rijden

Algemene discussies over de simulator.

Moderator: senjer

Post Reply
User avatar
Sjoerd
Posts: 5646
Joined: 26 Dec 2014, 21:14
Location: Alphen aan den Rijn

Nieuwe activiteit: Engels rijden

Post by Sjoerd »

Ik heb een nieuwe activiteit gemaakt die wellicht even wennen zal zijn voor de meeste metrobestuurders, maar voor Engelse hobbisten heel herkenbaar zal zijn.
De aciviteiten "Full day Week" en "Full day Saturday" zijn omgebouwd voor linksverkeer. Op bijna het hele metronet wordt nu links gereden.

Ook in Explore modus kun je het linksrijden gebruiken; Selecteer: Control (bovenin het scherm) -> Load data -> Simvliet 2017 -> English.ctd.

Hieronder kun je de bestanden downloaden.
Instructies voor installatie zijn bijgevoegd.

De activiteiten worden zichtbaar in Metrosimulator onder de namen "Full day English (Week)" en "Full day English (Saturday)".
Attachments
Metrosimulator English Driving.zip
Acitivity: English Driving - links rijden
(24.99 KiB) Downloaded 220 times
CEO of the Rijndam Electrical Transport company :D
Mark28jr
Posts: 261
Joined: 14 Sep 2013, 21:11
Location: Winschoten

Re: Nieuwe activiteit: Engels rijden

Post by Mark28jr »

Sjoerd wrote:Ik heb een nieuwe activiteit gemaakt die wellicht even wennen zal zijn voor de meeste metrobestuurders, maar voor Engelse hobbisten heel herkenbaar zal zijn.
De aciviteiten "Full day Week" en "Full day Saturday" zijn omgebouwd voor linksverkeer. Op bijna het hele metronet wordt nu links gereden.

Ook in Explore modus kun je het linksrijden gebruiken; Selecteer: Control (bovenin het scherm) -> Load data -> Simvliet 2017 -> English.ctd.

Hieronder kun je de bestanden downloaden.
Instructies voor installatie zijn bijgevoegd.

De activiteiten worden zichtbaar in Metrosimulator onder de namen "Full day English (Week)" en "Full day English (Saturday)".
ga hem nu testen :)
koeleboe
Posts: 92
Joined: 18 Apr 2013, 16:18

Re: Nieuwe activiteit: Engels rijden

Post by koeleboe »

Het is een vreselijk leuke activity! Dankje daaarvoor. En eindelijk, voor mezelf, is het me ook gelukt. Ik had ook zo een maar er zat steeds een fout in de ctd. Dankzij jou heb ik hem eruit gekregen, dankjewel! :D
User avatar
Sjoerd
Posts: 5646
Joined: 26 Dec 2014, 21:14
Location: Alphen aan den Rijn

Re: Nieuwe activiteit: Engels rijden

Post by Sjoerd »

koeleboe wrote:Het is een vreselijk leuke activity! Dankje daaarvoor. En eindelijk, voor mezelf, is het me ook gelukt. Ik had ook zo een maar er zat steeds een fout in de ctd. Dankzij jou heb ik hem eruit gekregen, dankjewel! :D
Bedankt!

Ja, het was een hele puzzel. Ik heb echt zo'n 95-97% van het werk besteed aan die CTD. Het is ook jammer dat er nog een paar dingen zijn die je niet in kunt stellen (althans, ik ben er nog niet achter gekomen hoe het moet); vanuit depot Springstraat heb ik niet kunnen instellen naar welk perronspoor een metro moet uitrukken, wat in de tests conflicterend perrongebruik opleverde met metro-files tot gevolg. Vandaar dat ik daar nog wel rechts rijden heb aangehouden. En vanaf opstelspoor OPK7 kon ik een metro niet vertellen dat hij naar Oostpark spoor 2 ipv 3 moest uitrukken. Daarom heb ik die metro in de uitgangssituatie maar op Oostpark spoor 1 geparkeerd ipv op OPK7.
De simulatie werkt zo goed, maar het is niet ideaal, want ik omzijl het probleem ipv het opgelost te hebben. ;)
CEO of the Rijndam Electrical Transport company :D
koeleboe
Posts: 92
Joined: 18 Apr 2013, 16:18

Re: Nieuwe activiteit: Engels rijden

Post by koeleboe »

Ja, inderdaad, Springstraat levert een groot probleem. Je kan daar niet in tegengestelde richting richting araplein rijden. Ook niet met de ai, de slagbomen sluiten bij mij niet denk ik. Maar wel leuk dat men zoveel verschillende dingen kan doen in de simulator
User avatar
Sjoerd
Posts: 5646
Joined: 26 Dec 2014, 21:14
Location: Alphen aan den Rijn

Re: Nieuwe activiteit: Engels rijden

Post by Sjoerd »

koeleboe wrote:Ja, inderdaad, Springstraat levert een groot probleem. Je kan daar niet in tegengestelde richting richting araplein rijden. Ook niet met de ai, de slagbomen sluiten bij mij niet denk ik.
Dat klopt deels; je kunt wel linksrijdend naar Araplein rijden, maar dat moet je handmatig de rijweg inleggen ("432 446 RWI"). Toen ik aan het testen was met linksrijden rond Springstraat voor de bouw van de activiteit heb ik het ook voor de AI werkend gekregen, maar ik zie nu dat ik dat niet heb laten zitten in de ctd.

Wat je moet doen om het toe te voegen aan de CVL zodat je niet meer handmatig een rijweg hoeft in te leggen, en de AI het ook kan doen:

1. Zoek in het CTD bestand het volgende codeblok:

-----------------------
<group id="ARA">
<mode id="AB">
<autoblock start="431" destinations="A">
<start departsignal="429">431</start>
<end end="446" free="446,448"/>
</autoblock>
<autoblock start="446" destinations="P,Z,K,C,X,B,S,W,M,V,O,Y,L">
<start>446</start>
<start depart="ARA1" timetable="15">448</start>
<end end="432" free="432"/>
</autoblock>
</mode>
<mode id="FE" allowcreate="true"/>
</group>
-----------------------

2. Vervang dit door het onderstaande codeblok:

-----------------------
<group id="ARA">
<mode id="AB">
<autoblock start="431" destinations="A">
<start departsignal="429">431</start>
<end end="446" free="446,448"/>
</autoblock>
<autoblock start="432" destinations="A">
<start departsignal="430">432</start>
<end end="446" free="446,448"/>
</autoblock>
<autoblock start="446" destinations="P,Z,K,C,X,B,S,W,M,V,O,Y,L">
<start>446</start>
<start depart="ARA1" timetable="15">448</start>
<end end="432" free="432"/>
</autoblock>
</mode>
<mode id="FE" allowcreate="true"/>
</group>
-----------------------

Ofwel; dit stukje is er tussen gevoegd:

<autoblock start="432" destinations="A">
<start departsignal="430">432</start>
<end end="446" free="446,448"/>
</autoblock>

Deze handeling kun je in alle CTD bestanden uitvoeren zonder dat dit een negatief effect heeft op andere activitteiten. Alles wat je hiermee doet is tegen Metrosimulator zeggen "als er een metro op spoor 432 staat, met een treinnummer eindigend op A (dus onderweg naar Araplein), en die metro vraagt vertrek aan, geef dan het vertreksein door aan blok 430 (dan gaat de AHOB dicht), en leg een rijweg in naar blok 446 (mits de blokken 446 en 448 leeg zijn)".
CEO of the Rijndam Electrical Transport company :D
koeleboe
Posts: 92
Joined: 18 Apr 2013, 16:18

Re: Nieuwe activiteit: Engels rijden

Post by koeleboe »

Dat klopt perfect. Je bent echt wel zeer goed in het uitleggen. Als je een express dienst maakt, moet je ook veel aanpassen in de ctd. Je moet extra lettertjes toevoegen.
En is dit in België ook niet zo dat de treinen ( weet geen metro's) altijd links rijden op normaalspoor? Dan moet je niet naar Engeland. :D :D
User avatar
Sjoerd
Posts: 5646
Joined: 26 Dec 2014, 21:14
Location: Alphen aan den Rijn

Re: Nieuwe activiteit: Engels rijden

Post by Sjoerd »

koeleboe wrote:En is dit in België ook niet zo dat de treinen ( weet geen metro's) altijd links rijden op normaalspoor? Dan moet je niet naar Engeland. :D :D
Inderdaad; in België (en Frankrijk) wordt op het normale spoorwegnet ook links gereden. Maar trams en metro's rijden in beide landen gewoon rechts.
CEO of the Rijndam Electrical Transport company :D
Mark28jr
Posts: 261
Joined: 14 Sep 2013, 21:11
Location: Winschoten

Re: Nieuwe activiteit: Engels rijden

Post by Mark28jr »

hij is leuk om zo te rijden....
Post Reply