Koppelen in activity tbv vleugeldienst

Algemene discussies over de simulator.

Moderator: senjer

Post Reply
User avatar
Sjoerd
Posts: 5646
Joined: 26 Dec 2014, 21:14
Location: Alphen aan den Rijn

Koppelen in activity tbv vleugeldienst

Post by Sjoerd »

Ik heb enkele vragen voor de bouw van een activity met een vleugeldienst.

Ik heb het idee afgekeken van de Bayrische Oberlandbahn (BOB), die vanaf Munchen Hbf met drie gekoppelde treinstellen vertrekt, en die onderweg op tussenstations loskoppelt om deze los door te laten rijden naar de bestemmingen Bayrischzell, Tegernsee en Lengries.

Het idee is dus als volgt:
Vanaf Simvliet Centrum gekoppeld rijden tot Stadionweg, daar een metro afkoppelen die richting Araplein doorgaat, vervolgens door naar Tussenvelden, weer een metro afkoppelen (die richting De Molens rijdt), en uiteindelijk als losse metro door naar Lelywaard.
Zo ver gaat het nog goed.

Op de terugweg (waar ik dit in omgekeerde volgorde wil doen) heb ik een probleem; de metro uit De Molens staat keurig op spoor TVD3, en de metro uit Lelywaard koppelt er aan vast. Echter, daarna gebeurd er niets meer; de metro pikt het commando newcode="1012LC" niet op (na het combineren heeft de hele combinatie het nummer van de metro uit De Molens, 3011MT), tenzij ik er Reverseorder="true" achter zet (anders gebruikte opgave is "false"). Maar dat is geen oplossing, omdat ik niet wil kopmaken maar doorrijden.
Is er een manier om op te geven dat ik wil koppelen en daarna in dezelfde richting wil doorrijden?
Of zit er niets anders op dan ze los naar Simvliet Centrum te laten rijden, en ze daar weer te koppelen voor de volgende ronde?

Vraag 2: De metro vanaf Araplein stopt op Stadionweg (SDW3) halverwege het perron. Kan ik deze vertellen door te rijden tot het einde van het perron, omdat ik een minuut erna een setje van twee metro's wil bijkoppelen (de hierboven aangegeven combinatie uit De Molens en Lelywaard?

Vraag 3: Voor de eerste helft van de activity, waar het op de ' heenweg' nog allemaal goed gaat, is het mogelijk om de lijnfilms van de drie gekoppelde metro's individueel in te stellen (onafhankelijk van elkaar en de routecode)? Dan kan ik ze vanaf Simvliet Centrum alvast laten aangeven dat de voorste wagen naar Lelywaard gaat, de tweede naar De Molens en de derde naar Araplein.
CEO of the Rijndam Electrical Transport company :D
User avatar
nstomjanssen2000
Posts: 390
Joined: 03 Aug 2013, 08:41
Location: Nijmegen (Verweggistan)
Contact:

Re: Koppelen in activity tbv vleugeldienst

Post by nstomjanssen2000 »

Misschien is het mogelijk te keren en dan direct weer opnieuw? (bv trein TVD-TVD, you know what I mean)
Met hoogachtende groet, prof. dr. in. mr. Duymsuych, gepromoveerd in de Slag om de Coeck. Hierin sneuvelden 66 chocoladekoekjes, 72 speculaasjes, 101 stroopwafels, 145 ... [Dit relaas is onderbroken wegens het gebrek aan nut ervan.]
User avatar
Sjoerd
Posts: 5646
Joined: 26 Dec 2014, 21:14
Location: Alphen aan den Rijn

Re: Koppelen in activity tbv vleugeldienst

Post by Sjoerd »

Ik heb het even geprobeerd; ik heb een route C-TT toegevoegd (Lijn C, Tussenvelden naar Tussenvelden), met een startpunt gelijk aan het eindpunt en 1 seconde rijtijd, maar dat werkt ook niet.

Ik heb het inmiddels zo dat de trein wel een goed ritnummer krijgt om verder te rijden, en de CVL stelt een rijweg in om verder te rijden na de koppeling, maar de AI schakelt niet in, en de metro blijft dus stilstaan.
CEO of the Rijndam Electrical Transport company :D
Mitchell
Posts: 130
Joined: 17 Apr 2013, 22:44

Re: Koppelen in activity tbv vleugeldienst

Post by Mitchell »

Is naar wat ik weet (en zelf heb geprobeerd) niet mogelijk omdat de ai markers op zowel SDW en TVD missen. Ik heb het wel voor elkaar gekregen op een doorgaand station te laten koppelen in dienst.
User avatar
Sjoerd
Posts: 5646
Joined: 26 Dec 2014, 21:14
Location: Alphen aan den Rijn

Re: Koppelen in activity tbv vleugeldienst

Post by Sjoerd »

Dus als ik het een halte voorbij Stadionweg doe, zoals op Rooseveltlaan, dan moet het wel werken?
CEO of the Rijndam Electrical Transport company :D
Mitchell
Posts: 130
Joined: 17 Apr 2013, 22:44

Re: Koppelen in activity tbv vleugeldienst

Post by Mitchell »

Ik zal kijken of ik nog iets uit eerder beta's kan vissen. Meen me namelijk te herinneren dat ik in 3.7 een .act had gemaakt waarbij er kopgemaakt werd op Rooseveltlaan, als ik die weet te vinden zal ik kijken of jou plan uitvoerbaar is of niet ;).
User avatar
metroverslaafde
Posts: 428
Joined: 08 Feb 2014, 13:32
Location: Rotterdam
Contact:

Re: Koppelen in activity tbv vleugeldienst

Post by metroverslaafde »

In 1982 wordt kopgemaakt in een act op Rooseveltlaan
User avatar
Sjoerd
Posts: 5646
Joined: 26 Dec 2014, 21:14
Location: Alphen aan den Rijn

Re: Koppelen in activity tbv vleugeldienst

Post by Sjoerd »

Het definieren van een tussenstation als bestemming van een AI-rit heb ik geen probleem mee. Waar het probleem zit is dat de trein (met AI aansturing) na een koppeling niet meer inschakelt als ik in dezelfde rijrichting verder wil rijden; De AI schakelt na een koppeling alleen weer in als je tegelijk ook kopmaakt.
Ik zal er binnenkort weer even naar kijken.

Voor nu ben ik bezig met een ander idee voor een activiteit, die ik als hij af is ook zeker zal delen op het forum (ik denk dat jullie deze wel interessant zullen vinden). Ik zeg nog niet wat het precies is (om te voorkomen dat iemand het idee oppikt en mij vervolgens net voor is ;) ), maar als het lukt, dan hoop ik hem nog deze week online te hebben. De activity heeft in ieder geval een effect op alle lijnen.
CEO of the Rijndam Electrical Transport company :D
Mark28jr
Posts: 261
Joined: 14 Sep 2013, 21:11
Location: Winschoten

Re: Koppelen in activity tbv vleugeldienst

Post by Mark28jr »

Sjoerd wrote:Het definieren van een tussenstation als bestemming van een AI-rit heb ik geen probleem mee. Waar het probleem zit is dat de trein (met AI aansturing) na een koppeling niet meer inschakelt als ik in dezelfde rijrichting verder wil rijden; De AI schakelt na een koppeling alleen weer in als je tegelijk ook kopmaakt.
Ik zal er binnenkort weer even naar kijken.

Voor nu ben ik bezig met een ander idee voor een activiteit, die ik als hij af is ook zeker zal delen op het forum (ik denk dat jullie deze wel interessant zullen vinden). Ik zeg nog niet wat het precies is (om te voorkomen dat iemand het idee oppikt en mij vervolgens net voor is ;) ), maar als het lukt, dan hoop ik hem nog deze week online te hebben. De activity heeft in ieder geval een effect op alle lijnen.

klinkt erg goed.. we wachten af :D :D :D :D :D
User avatar
Sjoerd
Posts: 5646
Joined: 26 Dec 2014, 21:14
Location: Alphen aan den Rijn

Re: Koppelen in activity tbv vleugeldienst

Post by Sjoerd »

Mark28jr wrote:klinkt erg goed.. we wachten af :D :D :D :D :D
Ik zal je niet te lang laten wachten; Ik ben nu een testrun aan het draaien, en die lijkt goed te gaan. Hierna moet ik alleen nog de aanduidingen op de perrons goed zetten (dus alle routes langslopen en waar nodig de perrons van de tussenhaltes goed zetten), want ik heb het spoorgebruik aardig veranderd, en ik zou niet willen dat metro's op de verkeerde perrons worden aangekondigd. Als deze activity klaar is (morgen of overmorgen als alles volgens plan verloopt ;) ), zal ik hem even in een eigen topic neerzetten.

Daarna denk ik dat ik weer even ga kijken naar mijn vleugeldienst-activity idee.
CEO of the Rijndam Electrical Transport company :D
Post Reply