Toekomstplannen
Posted: 06 Jan 2015, 21:27
Er was al wat geplaatst in het Beta 3.9 topic, maar om het gescheiden van elkaar te houden hierbij apart.
Versienummering
Voor de duidelijkheid, aangezien sommigen denken dat er na 3.9 automatisch 4.0 komt, dat is niet per definitie het geval. Beide nummers zijn losstaand, er kan dus ook een 3.10 komen indien nodig. Het eerste nummer is de hoofdversie, het tweede nummer het updatenummer.
Toekomstplannen hoofdversies
Het streven is om bij 4.0 de nieuwe belichting te introduceren zoals (maar niet per definitie gelijk aan) dit: http://sim.bemined.nl/preview/. Doel is dag/nachtmodus en tunnelmodus te introduceren. Bij 4.0 zal waarschijnlijk een update van de bestaande Simvliet route komen, nieuwe routes kunnen eventueel vanaf 4.1 of later volgen. De volgende mijlpaal is de nieuwe route editor, welke in 5.0 een nieuwe route zou moeten opleveren met veel realistische sporen en omgeving (met name op gebied van hellingen en wisselstraten). Dit zal in eerste instantie een fantasieroute zijn om de route goed te kunnen testen, en omdat in de eerste versie nog niet alle functies aanwezig zullen zijn die nodig zijn om Rotterdam na te bouwen. Het einddoel is natuurlijk de Rotterdamse metro, dit zal volgen zodra de nieuwe editor goedgekeurd is in de 5.x beta reeks, en hiermee zal waarschijnlijk ook het woord "Beta" vervallen uit de titel (het product heet nu Metro Simulator Beta).
Kleinere updates
Er zijn ook nog diverse kleinere updates die ik wil doorvoeren. Naast uiteraard nieuw materieel en routes zijn er nog enkele belangrijke verbeteringen aan de simulatie geplant. Als eerste is er de wens het simulatiemodel van de koppelingen te verbeteren, nu zijn koppelingen stijf, eenmaal gekoppeld vormen de rijtuigen een geheel. Met name om goederentreinen te kunnen simuleren (ik wil Simvliet Haven naar de 1982 route kopiëren en daar in volle glorie herstellen met werkende rangeerheuvel) is een beter simulatiemodel nodig van de koppelingen. Een nauw verband houdende verbetering zijn de wielen en tractie, om wielslip te simuleren zal de tractieinstallatie gesimuleerd moeten worden, nu wordt er gewoon aan de hand van het ingestelde vermogen, de maximale acceleratie en maximale trekkracht een versnelling berekent, maar gladde wielen krijg je er zo niet in.
Een ander vlak waar verbeteringen gewenst zijn is de logistiek, een van de punten waar deze simulator op moet uitblinken. Je kunt nu al een hoop logistiek regelen, zoals zelf het uitrukschema maken, een 'defecte' trein omwisselen en binnenkort zelfs vierkanten wielen herstellen in de werkplaats. Echter je bent alles kwijt na afloop van de activity. Een belangrijke wens is een continu modus, waarbij het spel opgeslagen en hervat kan worden, maar vooral ook doorgespoeld kan worden. Op basis van de gekozen dienstregeling zou je, indien alles netjes ingeplant is, de simulatie moeten kunnen doorspoelen naar elk willekeurig moment van de dag, of zelfs de volgende dag, waarbij je een nieuwe dienstregeling selecteert. De activities verdwijnen dan, je kunt gewoon een dienstregeling en een tijdstip kiezen. En al je eigen aanpassingen (zoals het inzetten van ander materieel) blijft netjes zitten, volgende de materieelomloop in de planning, die je ook zelf kan aanpassen. En niet te vergeten, ook alle wagens die je in Simvliet Haven parkeert staan daar de volgende dag nog steeds, waardoor je niet telkens opnieuw mag beginnen met rangeren. Een tweede wens op dit gebied is verbeterde AI, deze je ook bij een verstoring de AI kan laten kopmaken.
Op en aanmerkingen zijn welkom, wensen ook. Hou er echter wel rekening mee dat dit een (uit de hand gelopen) hobbyproject is, er is geen onbeperkte tijd, er is alleen een planning qua wensen, niet qua tijd, het kan best jaren duren voor alles hier af is, en als jullie teveel goede ideeën aanbrengen komen daar nog wat jaren bij :p
Versienummering
Voor de duidelijkheid, aangezien sommigen denken dat er na 3.9 automatisch 4.0 komt, dat is niet per definitie het geval. Beide nummers zijn losstaand, er kan dus ook een 3.10 komen indien nodig. Het eerste nummer is de hoofdversie, het tweede nummer het updatenummer.
Toekomstplannen hoofdversies
Het streven is om bij 4.0 de nieuwe belichting te introduceren zoals (maar niet per definitie gelijk aan) dit: http://sim.bemined.nl/preview/. Doel is dag/nachtmodus en tunnelmodus te introduceren. Bij 4.0 zal waarschijnlijk een update van de bestaande Simvliet route komen, nieuwe routes kunnen eventueel vanaf 4.1 of later volgen. De volgende mijlpaal is de nieuwe route editor, welke in 5.0 een nieuwe route zou moeten opleveren met veel realistische sporen en omgeving (met name op gebied van hellingen en wisselstraten). Dit zal in eerste instantie een fantasieroute zijn om de route goed te kunnen testen, en omdat in de eerste versie nog niet alle functies aanwezig zullen zijn die nodig zijn om Rotterdam na te bouwen. Het einddoel is natuurlijk de Rotterdamse metro, dit zal volgen zodra de nieuwe editor goedgekeurd is in de 5.x beta reeks, en hiermee zal waarschijnlijk ook het woord "Beta" vervallen uit de titel (het product heet nu Metro Simulator Beta).
Kleinere updates
Er zijn ook nog diverse kleinere updates die ik wil doorvoeren. Naast uiteraard nieuw materieel en routes zijn er nog enkele belangrijke verbeteringen aan de simulatie geplant. Als eerste is er de wens het simulatiemodel van de koppelingen te verbeteren, nu zijn koppelingen stijf, eenmaal gekoppeld vormen de rijtuigen een geheel. Met name om goederentreinen te kunnen simuleren (ik wil Simvliet Haven naar de 1982 route kopiëren en daar in volle glorie herstellen met werkende rangeerheuvel) is een beter simulatiemodel nodig van de koppelingen. Een nauw verband houdende verbetering zijn de wielen en tractie, om wielslip te simuleren zal de tractieinstallatie gesimuleerd moeten worden, nu wordt er gewoon aan de hand van het ingestelde vermogen, de maximale acceleratie en maximale trekkracht een versnelling berekent, maar gladde wielen krijg je er zo niet in.
Een ander vlak waar verbeteringen gewenst zijn is de logistiek, een van de punten waar deze simulator op moet uitblinken. Je kunt nu al een hoop logistiek regelen, zoals zelf het uitrukschema maken, een 'defecte' trein omwisselen en binnenkort zelfs vierkanten wielen herstellen in de werkplaats. Echter je bent alles kwijt na afloop van de activity. Een belangrijke wens is een continu modus, waarbij het spel opgeslagen en hervat kan worden, maar vooral ook doorgespoeld kan worden. Op basis van de gekozen dienstregeling zou je, indien alles netjes ingeplant is, de simulatie moeten kunnen doorspoelen naar elk willekeurig moment van de dag, of zelfs de volgende dag, waarbij je een nieuwe dienstregeling selecteert. De activities verdwijnen dan, je kunt gewoon een dienstregeling en een tijdstip kiezen. En al je eigen aanpassingen (zoals het inzetten van ander materieel) blijft netjes zitten, volgende de materieelomloop in de planning, die je ook zelf kan aanpassen. En niet te vergeten, ook alle wagens die je in Simvliet Haven parkeert staan daar de volgende dag nog steeds, waardoor je niet telkens opnieuw mag beginnen met rangeren. Een tweede wens op dit gebied is verbeterde AI, deze je ook bij een verstoring de AI kan laten kopmaken.
Op en aanmerkingen zijn welkom, wensen ook. Hou er echter wel rekening mee dat dit een (uit de hand gelopen) hobbyproject is, er is geen onbeperkte tijd, er is alleen een planning qua wensen, niet qua tijd, het kan best jaren duren voor alles hier af is, en als jullie teveel goede ideeën aanbrengen komen daar nog wat jaren bij :p