.ACT en .CTD bestanden zelf maken

Algemene discussies over de simulator.

Moderator: senjer

RickM
Posts: 24
Joined: 18 Apr 2013, 06:43

.ACT en .CTD bestanden zelf maken

Post by RickM »

Ten eerste, ik vind de nieuwe update echt super geworden, en breng zeker mijn complimenten naar MichaBen voor de tijd e.d. die hij er heeft ingestoken. We kunnen al zeker raden dat we zelf wat nieuwe act's gaan verzinnen, ook ik. Nu merk ik dat in de bestaande .ACT bestanden het een en ander veranderd is..

Het begin wat ik gemerkt heb, is dat er bijvoorbeeld in de duty-code's tegenwoordig word gesproken met ''A-SP'', of met ''B-MC''. Voorheen waren we natuurlijk gewend dat het deden met bijvoorbeeld ''MLS-SVC''. Voor zover dat gebied, alwaar ik verder niets zie wat er veranderd is. In het gedeelte Yard-pack & Consist zie ik verder geen veranderingen.

Maar dan ga ik verder naar het volgende bestand; .CTD.

Ook in de vorige beta vond ik het ingewikkeld om er zomaar aan te knutselen. En nog ben ik der nooit helemaal uitgekomen. Maar met behulp van onze mede-forumleden, ben ik toentertijd erg ver gekomen. Als ik zo'n bestand open kom ik zelf met de volgende vragen: Het begint met Destination en DRIM-Code's. Iets wat er, voor zover ik kan herinneren, voorheen niet in voorkwam. Wat kan ik hiervan verwachten, wat zijn hier de betekenissen van? In het gebied van de route's zie ik verder niet echt veranderingen, behalve het stukje zoals ik ook beschreef over de .ACT-bestanden; het stukje van ''A-SP'' en ''B-MC''.

Mijn vragen dus kort op een rij, die in ieder geval van toepassing zijn op de act die ik wil gaan maken voor mezelf; wederom weer gedeeltelijk gebaseerd op de dienstregeling van de Sneltram Utrecht-Nieuwegein/IJsselstein.

- Wisselcomplex BGN wil ik aanpassen voor het in/uitrukken van de metro's. Zo wil dat er vanaf de Remise Bergpark richting Oostpark/De Molens, dat er standaard gereden word via ''A43 - 139''. Wat moet ik hiervoor aanpassen?

- Wisselmcomplex SDW-TVD wil ik aanpassen, zodat ALLE metro's via het volgende stuk rijden; ''167 - 171 - 175 - 179'' en tegenovergesteld via ''174 - 172 - 170 - 401 - 162''.

Iemand die mij er bij zou kunnen helpen voor het aanpassen van deze bestanden?
Mitchell
Posts: 130
Joined: 17 Apr 2013, 22:44

Re: .ACT en .CTD bestanden zelf maken

Post by Mitchell »

RickM wrote:- Wisselcomplex BGN wil ik aanpassen voor het in/uitrukken van de metro's. Zo wil dat er vanaf de Remise Bergpark richting Oostpark/De Molens, dat er standaard gereden word via ''A43 - 139''. Wat moet ik hiervoor aanpassen?
Voor het uitrukken kan het handig zijn om die rijweg er standaard in te houden, echter is het niet verstandig om die rijweg er vast in te houden. Omdat je dan de een weg afsluit waar inrukkende metro's vanaf SVC alleen doorheen kunnen. Het beste is dus om deze in de huidige staat te houden waarin het nu staat.
RickM wrote:''167 - 171 - 175 - 179''
''167 - 171 - 175 - 179'' Is al niet mogelijk voor lijn A, aangezien je daar 401 voor nodig hebt. Je zou wel 165-401-405(voor lijn A)-170-175(voor lijnen B en C) kunnen doen. Dan rijd alles nog via 1 spoor.
RickM wrote: ''174 - 172 - 170 - 401 - 162''.
Wat dit betreft, snap ik 'em niet, dan rijdt je dus een stuk spook. Wat je wel kan doen is: 172-168-166-164(hier komen B en C samen met A)-162.

Je hebt dan alleen het grootste eiland peron nodig bij SDW en sluit je spoor 1 bij TVD af. Als je dit goed vindt dan zal ik je er graag bij helpen om dit voor elkaar te krijgen ;).
RickM
Posts: 24
Joined: 18 Apr 2013, 06:43

Re: .ACT en .CTD bestanden zelf maken

Post by RickM »

Mitchell wrote:
RickM wrote:- Wisselcomplex BGN wil ik aanpassen voor het in/uitrukken van de metro's. Zo wil dat er vanaf de Remise Bergpark richting Oostpark/De Molens, dat er standaard gereden word via ''A43 - 139''. Wat moet ik hiervoor aanpassen?
Voor het uitrukken kan het handig zijn om die rijweg er standaard in te houden, echter is het niet verstandig om die rijweg er vast in te houden. Omdat je dan de een weg afsluit waar inrukkende metro's vanaf SVC alleen doorheen kunnen. Het beste is dus om deze in de huidige staat te houden waarin het nu staat.
RickM wrote:''167 - 171 - 175 - 179''
''167 - 171 - 175 - 179'' Is al niet mogelijk voor lijn A, aangezien je daar 401 voor nodig hebt. Je zou wel 165-401-405(voor lijn A)-170-175(voor lijnen B en C) kunnen doen. Dan rijd alles nog via 1 spoor.
RickM wrote: ''174 - 172 - 170 - 401 - 162''.
Wat dit betreft, snap ik 'em niet, dan rijdt je dus een stuk spook. Wat je wel kan doen is: 172-168-166-164(hier komen B en C samen met A)-162.

Je hebt dan alleen het grootste eiland peron nodig bij SDW en sluit je spoor 1 bij TVD af. Als je dit goed vindt dan zal ik je er graag bij helpen om dit voor elkaar te krijgen ;).

Ik waardeer je aanbod uiteraard! Even terug komend op jou reactie;

Lijn A heb ik in principe niet meegerekend, en zal voor deze dus voorlopig nog geen dienstregeling maken. 167 - 171 - 175 - 179 geldt dus eigenlijk voor de lijnen B&C. Voor de terugweg vanaf TVD richting SDW, wil ik eigenlijk nog steeds dat stukje spoor rijden erin blijven, uiteraard alleen als dit niet moeilijk te knutselen is?
Mitchell
Posts: 130
Joined: 17 Apr 2013, 22:44

Re: .ACT en .CTD bestanden zelf maken

Post by Mitchell »

Klaar :D!

Voordat je iets aan gaat passen in het routes.ctd bestand raad ik je aan een backup te maken (indien mogelijk meerdere). Mocht je zelf ooit willen knoeien is het verstandig niet de originele bestanden te gebruiken (persoonlijk advies). En gezien je vaste rijwegen gaat gebruiken, ga ik op de meest simpelste manier te werk.

Nu kun je de routes.ctd bestand openen en opzoek gaan naar wisselcomplex SDW1, nu bespaar ik je de moeite en hoef je alleen opzoek te gaan naar regelnr: 2333. Dit is wisselcomplex SDW1, verwijder alles tussen:

Code: Select all

<mode id="AB"> en </mode>
Als het goed is houdt je dit over (let niet op de streep)

Code: Select all

  <group id="SDW1">
   <mode id="AB">
---------------------------------------------
   </mode>
   <mode id="FE" allowcreate="true"/>
  </group>
Nu hoef je alleen deze 2 zinnen te kopiëren:

Code: Select all

<fixedblock start="165" end="167"/>
<fixedblock start="401" end="162"/>
Plak deze vervolgens op de plaats van de streep. Als alles goed gegaan is houdt je dit over:

Code: Select all

  <group id="SDW1">
   <mode id="AB">
    <fixedblock start="165" end="167"/>
    <fixedblock start="401" end="162"/>
   </mode>
   <mode id="FE" allowcreate="true"/>
  </group>
Nu heb je 1 wisselcomplex veranderd, nog 3 te gaan..
SDW2 is nu aan de beurt, selecteer heel SDW2 (114 regels) van

Code: Select all

<group id="SDW2"> tot aan </group>
en vervang heel dat stuk door dit:

Code: Select all

  <group id="SDW2">
   <mode id="AB">
    <fixedblock start="170" end="401"/>
   </mode>
   <mode id="FE" allowcreate="true"/>
  </group>
Voor TVD1 moet je verder naar beneden scrollen, zelf zoeken dus, maar die is zo gevonden^^. Selecteer heel TVD1 van

Code: Select all

<group id="TVD1"> tot aan </group>
en vervang heel dat stuk door dit:

Code: Select all

  <group id="TVD1">
   <mode id="AB">
    <fixedblock start="172" end="170"/>
    <fixedblock start="171" end="175"/>
   </mode>
   <mode id="FE" allowcreate="true"/>
  </group>
Last but not least TVD2. Plak simpelweg dit:

Code: Select all

    <autoblock start="179" destinations="O">
     <start>179</start>
     <start>175</start>
      <end end="181" free="181"/>
    </autoblock>
En zet het onder dit blokje:

Code: Select all

    <autoblock start="179" destinations="M,V">
     <start>179</start>
     <start>175</start>
      <end end="301" free="301"/>
    </autoblock>
Voíla, aangepast naar zoals jij dat wilde. Indien het niet lukt, zijn er genoeg mensen hier inclusief ik die je ermee willen helpen ;).

EDIT: Let er wel op dat SDW2 volledig aangepast is en dat lijn A niet meer kan rijden tussen Springstraat en Stadionweg.
RickM
Posts: 24
Joined: 18 Apr 2013, 06:43

Re: .ACT en .CTD bestanden zelf maken

Post by RickM »

Ik heb me .CTD bestand aangepast en hij werkt precies zoals ik wil. Echter, heb ik nog 1 kleine vraag.
Op Simvliet Centrum wil ik gebruik gaan maken van spoor 3. Automatisch krijg je geen rijweg, tenzij je gebruik maakt van het achterliggende spoor om kop te maken.

Wat moet hiervoor nog veranderd worden in het .CTD-bestand?
Mitchell
Posts: 130
Joined: 17 Apr 2013, 22:44

Re: .ACT en .CTD bestanden zelf maken

Post by Mitchell »

RickM wrote:Op Simvliet Centrum wil ik gebruik gaan maken van spoor 3.
Wat moet hiervoor nog veranderd worden in het .CTD-bestand?
Ook gewoon een keerspoor net zoals de sporen 1 en 2? Okee, behalve dat we de wisselcomplexen aan moeten passen, moet je ook dienstregelingen in het .ctd bestand aanpassen. Dit aanpassen gaat voor mij wat langer duren aangezien het .ctd in beta 3.6 een heel stuk groter is geworden, meer verschillende regelingen ect.

Ik snap wat je wilt hebben en morgen of overmorgen (22 of 23 april) heb ik mijn routestest.ctd bestand wel af een gooi ik het online voor je zodat je het kunt downloaden. Als ik het namelijk hier uit moet leggen wordt de post van mij langer dan mijn vorige post.
Mitchell
Posts: 130
Joined: 17 Apr 2013, 22:44

Re: .ACT en .CTD bestanden zelf maken

Post by Mitchell »

Ik ben (op het moment) zelf bezig met een werkzaamheden act en ben er tussen Tussenvelden en Stadionweg een pendel in aan het schrijven, deze pendel rijd vanaf 172 naar 164 (via 168) en vice versa. Vanaf Tussenvelden naar Stadionweg gaat alles goed, vanaf Stadionweg naar Tussenvelden daarintegen niet.

Ik krijg netjes rijweg 164 naar 166 (deze rijweg springt er overigens 2 minuten te vroeg in) en 168 naar 172. Zodra ik Stadionweg verlaat valt mijn signaal van 70 terug naar 35 en wordt ik gedwongen tot het volgende potje door te rijden met 35. Vervolgens komt mijn signaal 70 weer terug en heb ik wisselcomplex SDW2 verlaten. Zodra ik wisselcomplex SDW2 verlaten heb valt mijn signaal meteen terug naar 50-10, want op een of andere vreemde wijze komt deze rijweg er vanuit het niets in: 172-404, 404-164.

Pleh, help, want ik kom er niet meer uit!
peter21
Posts: 85
Joined: 19 Apr 2013, 17:05

Re: .ACT en .CTD bestanden zelf maken

Post by peter21 »

Hoe maak je eigen .ACT en .CTD bestand met tijden in explore mode graag antwoord van michaben
User avatar
senjer
Posts: 1069
Joined: 13 Apr 2013, 11:31

Re: .ACT en .CTD bestanden zelf maken

Post by senjer »

peter21 wrote:Hoe maak je eigen .ACT en .CTD bestand met tijden in explore mode graag antwoord van michaben
Je eigen .ACT inladen in explore is niet mogelijk, je kunt wel het .CTD laden door bovenin op load path te klikken zo werken de DRIMs en de automatische rijwegen wel. Explore mode is ook eigenlijk niet voor acts maar zoals de naam al zegt om de wereld te verkennen.
P.S. Michaben heet op het nieuwe forum Michiel.
User avatar
Michiel
Site Admin
Posts: 2471
Joined: 11 Sep 2011, 13:32

Re: .ACT en .CTD bestanden zelf maken

Post by Michiel »

Je kunt een act maken en alle treinen op AI zetten, dan heb je in feite een explore activity. Je kan weliswaar geen treinen spawnen, maar je kunt wel een trein van de remise jatten.
Post Reply